Carnation - Chapel Of Abhorrence
Label: Season Of Mist
Carnation - Chapel Of Abhorrence
Dit vijfkoppige gezelschap draait niet om de hete brij heen. Carnation is de naam, en deze Belgen brengen een welkomstgeschenk in de vorm van Chapel Of Abhorrence. Met een vette knipoog naar de oude lichting death metal, zijn er elf nummers metalrazernij opgenomen. Season Of Mist, dat toch al lekker aan de weg aan het timmeren is, spreekt vertrouwen uit door de release op zich te nemen. En met zo'n lekker album heeft het label weer een schot in de roos.

Na het korte intro pakt Carnation de luisteraar meteen bij het strottenhoofd. We krijgen een zware, dreigende sfeer te horen die gedurende het hele album aanwezig blijft. Heftig genoeg om je blauw aan te laten lopen, maar luchtig genoeg om het je wel bewust mee te laten maken. Het zompige gitaarwerk vliegt van fris en melodieus naar strak en statisch. De ingetogen gitaarsolo's zijn vooral toegepast in nummers die er qua stijl en sfeer ook prima bij aansluiten. Zo bezitten The Whisperer, Hellfire en Magnum Chaos memorabele, Bloodbath-achtige momenten. Kortom: eenvoudige ingrediënten, die mits ze goed zijn toegepast, zorgen voor voldoening en vermaak. En dat is dan ook zeker wat Chapel Of Abhorrence doet. Het klinkt professioneel, extreem en catchy tegelijk.

Het is echter vooral compromisloze, no-nonsense death metal wat de klokt slaat. Het groovende drumwerk is toonaangevend en vocalist Simon brult er verdomd goed doorheen. Zijn stemgeluid heeft veel weg van George 'Corpsegrinder' Fisher (Cannibal Corpse). Single Chapel Of Abhorrence bevat lekker mid-tempo stampwerk waarbij alle muzikanten, op gepaste momenten, een eigen podium krijgen of pakken. Met nummers als Hatred Unleashed en Sermon Of The Dead gaat deze cd erin als een warm worstenbroodje. Wel zo een waarvan de worst achteraf een vinger blijkt te zijn. Het is tenslotte toch smerige death metal, nietwaar?

Carnation laat met Chapel Of Abhorrence horen dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Met dit debuutalbum is de aandacht voor onze zuiderburen op het gebied van death metal meteen weer op scherp gezet. Nu de band op tour gaat en meerdere keren te zien is in Nederland, waaronder deelname aan de geweldige lineup van PitFest, mag er eigenlijk geen reden zijn om hier niet van mee van te smullen. Gaat dat zien! Je zult er zeker geen spijt van krijgen.

1. The Whisperer
2. Hellfire
3. Chapel Of Abhorrence