Hearse - Dominion Reptilian
Jaar van release: 2003
Label: Hammerheart Records
Hearse - Dominion Reptilian
Ex-Arch Enemy zanger Johan Liiva keert terug naar het metalfront, gewapend met het debuutalbum van zijn nieuwe band Hearse. Naast Liiva bestaat Hearse uit Max Thornell, waarmee hij jaren geleden al in Furbowl en Devourment speelde, en Mattias Ljung, die vele jaren niets met de metalscene te maken gehad heeft en door Liiva en Thornell overgehaald is om de leren broek weer uit de kast te halen. "Dominion Reptilian" is eigenlijk niet de eerste release van Hearse, aangezien ze in 2002 een 7" uitbrachten met daarop de nummers "Torch" en "Avalon", die ook op "Dominion Reptilian" terug te vinden zijn.

Na een flink aantal luisterbeurten (Hammerheart releases kunnen van mij altijd op extra aandacht rekenen) kan ik met tevredenheid zeggen dat "Dominion Reptilian" een zeer aardige melodieuze Death Metal cd geworden. De plaat zal geen revolutie leiden en zal zeker niet als zeer spraakmakende release worden ontvangen, maar als je in acht neemt dat het hier om een debuutalbum gaat kun je gerust concluderen dat Hearse wellicht een gouden toekomst in het vooruitzicht heeft.
De compositie's worden met een dusdanig gemak en plezier gespeeld dat het lijkt alsof het hier gaat om een band die al negen jaar bij elkaar is. Ik heb nooit iets van Furbowl of Devourment gehoord, maar ik merk duidelijk dat de vroegere samenwerking tussen Liiva en Thornell zijn vruchten heeft afgeworpen en dat het werk van Liiva op deze plaat van een bepaalde 'chemistry' getuigt die hij nooit met de gebroeders Amott heeft ervaren. Hij lijkt veel meer op z'n plaats te zijn bij Hearse; hij heeft de (bas?)gitaar weer opgepakt en zijn grunts laten veel meer afwisseling horen dan vroeger, iets wat destijds bij Arch Enemy vooral live nogal eens een probleem vormde.
Ook de cd zelf laat veel afwisseling horen. Ondanks dat Hearse zonder twijfel in het melodieuze Death Metal genre hoort, hoor je over het hele album verspreid wat invloeden uit de Thrash Metal en mogen natuurlijk de Maiden-achtige gitaarpartijen niet ontbreken. Wat dat betreft volgt Liiva met Hearse een vergelijkbare muzikale koers als Arch Enemy, maar zijn er genoeg afwijkende details en eigenzinnige wendingen om de band te redden van een stigmatisatie als zoveelste Arch Enemy-kloon.

Hoogtepunten van "Dominion Reptilian" zijn "Torch" (catchy melodieën en krachtige hooks), "Contemplation" (lekker agressief nummer na het wat duffe "Cosmic Daughter"), "End of Days" (vanwege het lekkere refrein met leuk gitaarwerk), "So Vague" (beetje doomy met vette solo's op het einde) en "Avalon", dat gewoon het 'quintessential' Zweedse Death Metal nummer is. Deze laatste verschijnt overigens evenals "The Unknown" alleen op de LP en digipack versie's van "Dominion Reptilian".

Conclusie: "Dominion Reptilian" is een fris klinkende Metal plaat die de cliché's van het Zweedse Melodieuze Death Metal genre vermijdt en enkele memorabele songs bevat. Johan Liiva en zijn maten hebben me met deze release ervan overtuigd dat we nog lang niet van Hearse af zijn.

1. Dominion Reptilian
2. Torch
3. Cosmic Daughter