17-07-2019

Hearse - Armageddon Mon Amour
Jaar van release: 2004
Label: Karmageddon Media
Hearse - Armageddon Mon Amour
Na een aanvankelijke periode van neutraliteit ten opzichte van de nieuwe plaat van de Zweedse band Hearse, blijkt na geconcentreerde beluistering dat het hier toch wel om een kwalitatief sterk album gaat. Evenals het debuutalbum "Dominion Reptilian" bevat "Armageddon Mon Amour" een stevig staaltje melodische metal zoals alleen de Zweden het kunnen spelen. Het verschil met de voorganger is dat het nieuwe materiaal net wat vetter klinkt en dat het geheel gevarieerder en onderhoudender is.

Waar het debuutalbum "Dominion Reptilian" nog zwaar in de melodische death metal geankerd was, slaan Max Thornell en consorten op het nieuwe album hun vleugels wat uit. Stilistisch is het album vrij gevarieerd en zijn er raakvlakken met landgenoten als At the Gates, The Haunted, Entombed en zelfs Spiritual Beggars. Veel van wat goed is aan Zweedse metal komt tot uiting in "Armageddon Mon Amour". Zo vind je op dit album onder andere typische melo-death ("Mountain of the Solar Eclipse", "Crops of Waste"), heftige snelheidsovertredingen ("Turncoat", "Tools"), een kort maar wellicht smaakmakend groove/stoner georiënteerd experiment ("Ticket to Devastation") en in de vorm van "Cambodia" zelfs een Kim Wilde-cover. Opmerkelijk genoeg klinken in dit nummer de Iron Maiden invloeden van Hearse het sterkst door. Alsof Kim Wilde een melodisch death metal nummer voor Iron Maiden geschreven heeft en Johan Liiva de vocalen voor rekening neemt.

Op het eerste gezicht lijkt "Armageddon Mon Amour" misschien het zoveelste Zweedse melodeath album en aanvankelijk had ik dan ook wat moeite om me te motiveren voor een beluistering van de plaat, maar het album heeft zich gelukkig ontpopt als groeiplaat die een breed scala aan Zweedse kwaliteit te bieden heeft. Ten opzichte van het debuutalbum is er een duidelijke progressieve trend merkbaar. Hopelijk zet deze beweging zich voort en levert Hearse nog eens een echte klassieker af. In de tussentijd hebben de Zweden echter een uitstekende tweede album op hun naam staan.

1. Mountain of the Solar Eclipse
2. Turncoat
3. Crops of Waste