• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Void Cruiser - Wayfarer
Label: Argonauta Records

Void Cruiser - Wayfarer

Void Cruiser is een space-/desert-/heavyrock-formatie uit Helsinki. In 2013 brengt de groep de ep Motherload uit en twee jaar later de eerste full-length Overstaying My Welcome. Dit jaar komen de Finnen met de tweede langspeler Wayfarer, “One of the heaviest, yet one of the grooviest vessels of the galaxy”. Dit is de omschrijving die op de Facebook-pagina van Void Cruiser staat en die is best treffend. Wayfarer levert aan de ene kant zware, logge spacerocknummers, maar bevat aan de andere kant ook desertrocksongs met een aanstekelijke groove.

Met het instrumentale A Day On Which No Man Was Born opent de plaat sterk en sfeervol. Deze track klinkt met zijn trage, stuwende riffs en space-achtige geluidseffecten als een kolossaal ruimteschip dat zich een weg baant door het universum. I Didn’t Lie But I Know Now That I Should Have zet de prima start voort. Het tempo blijft hier laag. Alleen zorgen de milde, dromerige vocalen voor een psychedelischer gevoel. As We Speak wijkt af van de spacerock-koers en is meer groovende desertrock, gecombineerd met rauwe elementen uit de alternatieve rock. Dezelfde ingrediënten zijn terug te horen in het zeven minuten durende Madonnas And Whores, alleen ontaardt de track in de laatste drie minuten in een desert-/heavypsych-jamsessie.

Ook Seven Years Late bevat invloeden uit typische nineties-subgenres als grunge en stoner, maar weet over de gehele zesenhalve minuut minder te overtuigen. Het uptempo All Over Nowhere is geslaagder; een lekkere track met een stampende, makkelijk in het gehoor liggende groove en een combinatie van cleane en ruwe vocalen. De ruim tien minuten durende afsluiter Maailman Kallein Kaupunki is een cover van Jukka Karjalainen, een Finse singer/songwriter. En dat is te merken ook. Het wijkt namelijk nogal af van de rest van het album. Het is desalniettemin een erg mooi liedje en Void Cruiser weet er een leuke stonerrockdraai aan te geven.

Wayfarer bevat een aantal prima songs. Als geheel is het album nog wat onsamenhangend en lijkt het alsof de band nog niet helemaal weet waar ze met hun sound naar toe willen. Aan de andere kant zijn het Finnen en daar kun je altijd wel wat muzikale eigenzinnigheid en experimenteerwerk van verwachten. Wayfarer is een interessante plaat en Void Cruiser kan hiermee prima vooruit.

1. A Day On Which No Man Was Born
2. I Didn't Lie But I Know Now That I Should Have
3. As We Speak