• Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Herem - III
Label: Inverse Records

Herem - III

III, de titel zegt het al. Vijf jaar na de tweede full-length II brengt de Finse doom/sludge metalband Herem het derde album uit. Aan het debuut Pulsa diNura (2008) is buiten Finland wel enige aandacht besteed, maar het is geen band waar veel ruchtbaarheid aan gegeven is. Onterecht, want frontvrouw Valendis Suomalainen (Dead Samaritan) en haar mannen zijn sinds de oprichting in 2005 in ongewijzigde samenstelling bij elkaar en goed op elkaar ingespeeld. In een wereld waarin (eindelijk) steeds meer vrouwen in metalbands opduiken, is er dus in elk geval ook een female frontedband in het doom/sludge genre actief.

Wat Herem de luisteraar voorgeschotelt met III is vooral sludge in de meest zuivere vorm. Een flinke dosis distortion, een scherp contrast in tempo (van zeer traag tot midtempo), geen fratsen in het slagwerk, zware riffs, een pessimistische atmosfeer en demonische vocalen. Stijlkenmerken van doom en hardcore punk zijn te herkennen, maar ook momenten waar psychedelische rock en post-metal opduiken. Het tempo ligt in de uitgesponnen tracks grotendeels laag. Verwacht nergens een uptempo passage, want voor enige vrolijkheid is geen ruimte. Waar wel flink mee uitpakt wordt, zijn de solo’s en vooral dan wordt het moeilijk niet te bewegen.

Valendis wisselt grunts af met screams en wanneer je de opener Scars To Summon voor het eerst beluistert en niet weet dat het een vrouw is, dan valt het je misschien niet eens op. In de andere nummers hoor je het wel. Leadgitarist Patrick Ellison (Moloch Horridas) ondersteunt haar zo nu en dan met cleane vocalen. In de afsluiter Edge Of The World is zijn cleane zang nadrukkelijker aanwezig en mede door het contrast tussen die stemmen is dat ook de uitschieter. Een nummer dat mij niet zoveel doet is Slumber. Het is een passende titel, want je zou bijna indutten. In de vier andere tracks zitten ruim voldoende passages die het luisteren echt de moeite waard maken, zoals bijvoorbeeld de baslijnen in Drowning Steed.

III is een heerlijke luisterplaat, vooral aan te bevelen voor een druilerige zondag. Je voelt je er absoluut niet beter door, maar de muziek komt dan nog beter tot zijn recht. Het is echt een aanrader voor liefhebbers van doom en stoner, maar bovenal voor fans van sludge.

1. Scars To Summon
2. Snakes Of The Third Moon
3. Drowning Steed