• Trish Doan (Kittie) - 39

• Ben Graves (Murderdolls) - 2018

Atrox - Orgasm
Jaar van release: 2003
Label: Code666
Atrox - Orgasm
Het Noorse Atrox vind ik een van de meest interessante metalbands van het moment. Wat ooit onder de slaapverwekkende naam Suffocation opgericht werd, heeft over de jaren een indrukwekkende metamorfose doorstaan, van doomy death metal tot een veelzijdige, progressieve sound die door de band zelf als 'schizo metal' omgeschreven wordt. Dat dit geen pijnloos proces was blijkt wel uit de indrukwekkende lijst aan oud-leden die de band opgebouwd heeft: de teller blijft nu op dertien steken.

Mijn eerste contact met het extravagante Atrox vond een jaar of twee geleden plaats, toen ik het tweede album "Contentum" kocht. Ik had nog nooit zoiets gehoord. Heerlijke kleurrijke progressieve metal, van dromerig tot heavy, met een centrale rol voor uitstekende zangeres / kunstenares (!!) Monika, die gerust als 'Kate Bush on crack' te omschrijven valt. Voor velen gingen haar gewaagde vocale uitbarstingen een beetje te ver, en dat is altijd een kritiek punt gebleven voor deze vooruitstrevende band. Tot nu toe, wellicht.
Aan de opvolger "Mesmerised" ben ik helaas nooit toegekomen (moet ik eerdaags echt wat aan gaan doen), dus een vergelijking tussen de nieuwe plaat "Orgasm" en z'n voorganger zit er niet in. Wel kan ik zeggen dat Monika haar extreme zangstijlen ten opzichte van "Contentum" wat gematigder toepast. Er is nu zelfs een vergelijking met Anneke van Giersbergen (The Gathering) en de zwoele jazzy stijl van Kirsti Huke (The 3rd and the Mortal) mogelijk, al zijn de aparte trekjes niet helemaal verdwenen. Luister maar eens naar de amusante gekkigheid in "Burning Bridges". Ook ben ik zeer te spreken over de sporadisch toegepaste mannelijke vocalen, die een aangename extra vocale textuur representeren.

Muzikaal gezien is Atrox vrij consistent gebleven. Al is er duidelijk sprake van een wat stevigere aanpak en spelen synths een wat kleinere rol, bestaat de sound nog steeds uit welkome uiteenlopende elementen als Meshugga-achtige riffs, jazzy ritmiek, dromerige atmosferische dwalingen, licht psychedelische achtergrondgeluiden en een onmiskenbare prog-kwaliteit. Volledig naar de reputatie van Atrox biedt "Orgasm" een onvoorspelbare, veelzijdige luisterervaring die geen moment tot verveling leidt. Al betreur ik de matiging van vocale speelsheid enigszins, ben ik zeer tevreden over "Orgasm" en hoop ik dat de band hiermee eindelijk de waardering en populariteit toekomt die de Noorse formatie al jaren verdient.

1. Methods of Survival
2. Flesh City
3. Heartquake