21-05-2019

Atrox - Binocular
Jaar van release: 2008
Label: Season of Mist
Atrox - Binocular
Het Noorse Atrox omschrijft zichzelf als schizo metal met een heleboel invloeden, variërend van Anathema en My Dying Bride tot Madder Mortem en Meshuggah. De band bestaat al sinds 1988 (overigens dus net zo lang als ondergetekende) en heeft met Binocular haar vijfde album afgeleverd. Tien jaar na het begin werd getekend bij Season Of Mist, dat werd verruild voor het obscuurdere Code666, en op dit moment is Atrox weer terug bij Season Of Mist.

Binocular is het eerste album van Atrox zonder zangeres Monika Evardsen. Openingsnummer Retroglazed bevat stukken gesproken tekst uit Planet Of The Apes en laat meteen horen waar Atrox voor staat: avantgarde metal met electro, industrial en progressieve invloeden. Een heleboel verschillende stijlen die elkaar continu afwisselen; het is iets waar je maar net van moet houden. Dit keer is er meer gebruik gemaakt van elektronica en de computer met energieke en groovy melodieën in een metal-jasje tot resultaat.

Na het luisteren van de samples op myspace raakte ik geïnteresseerd in Atrox en zodoende mocht ik dit schijfje reviewen. Een hele cd is achteraf een beetje te veel van het goede gebleken en is absoluut niet aan mij besteed. De muziek van Atrox springt voor mijn gevoel té veel van de hak op de tak. Waarschijnlijk zal Binocularr bij de juiste luisteraar dan ook wél de juiste snaar weten te raken en diegenen kan ik dit werkje dan ook van harte aanbevelen. Technisch gezien is het namelijk een goed doordacht geheel met voldoende afwisseling en een prima productie. Overigens wel een plaat die je een paar keer moet luisteren!

1. Retroglazed
2. No Coil For Tesla
3. Traces