21-09-2019

Impaled Nazarene - Vigorous And Liberating Death
Jaar van release: 2014
Label: Osmose Productions
Onkruid vergaat niet en dat is waarom we eerder dit jaar getrakteerd zijn op een gloednieuw album van de Finse tokkies van Impaled Nazarene. Al meer dan twintig jaar lang zuipt dit gezelschap onder leiding van Mika Luttinen er lustig op los en worden internationale podia regelmatig onveilig gemaakt. Ondertussen verschijnt eens in de twee tot drie jaar een nieuwe plaat met die direct uit duizenden herkenbare mengeling van lompe black metal en smerige punk. Het niveau van die discografie is redelijk constant: hoewel de heren af en toe wel erg lekker voor de dag komen (Absence Of War Does Not Mean Peace), vallen de releases van het gezelschap meestal te karakteriseren als aardig tot zeer vermakelijk.

Voorzien van een spuuglelijke hoes presenteert Impaled Nazarene met een vileine grijns en een uitgestoken middelvinger dertien nieuwe nummers, die zoals vanouds rossen. Verwacht geen diepgang of poëtische invalshoeken. Daaraan hebben de mannen van Impaled Nazarene namelijk een broertje dood. Nee, het gaspedaal moet erop! En dat gebeurt ook, want in slechts iets meer dan een half uur is het kruid verschoten. Dat is ook precies de lengte waarbinnen de simplistische, opgedraaide black metal met punkinvloeden (ditmaal iets minder dan voorheen) het best blijkt te smaken.

Op ieder album slaagt deze band er wel in om een aantal lekker vurige nummers te schrijven die ervoor zorgen dat de volumeknop een paar tandjes verder naar rechts wordt gedraaid. Op Vigorous And Liberating Death springen vooral Pathological Hunger For Violence (lekker gierende riffs), Martial Law (lekker gierende riffs) en Riskiarvo (vult u het maar in) er in positieve zin uit. En hoewel ik wel een beetje de snedige punkinvloeden van platen als Absence Of War Does Not Mean Peace en All That You Fear mis, doet de rest van het materiaal weinig onder voor bovengenoemde nummers.

Het is ook wel de charme van Impaled Nazarene: niet lullen maar gas geven. Dat maakt de band vooral in een aangeschoten bui laat op een festivalavond tot een uitstekende afterpartykandidaat. Op plaat zal deze groep niet snel boven zichzelf uitstijgen, maar voor een half uur pretentieloos geros ben je bij deze Finnen aan het goede adres.

1. King Reborn
2. Flaming Sword Of Satan
3. Pathological Hunger For Violence