15-12-2018

Khors - Wisdom Of Centuries
Jaar van release: 2012
Label: Candlelight Records
Khors - Wisdom Of Centuries
In mijn herinnering was Khors altijd dat Oekraïense bandje dat graag in de voetsporen van Nokturnal Mortum wilde treden, maar op een beduidend middelmatiger niveau bleef hangen. De twee platen die ik jaren geleden eens voor een prikje heb opgeduikeld (The Flame Of Eternity’s Decline en Cold), zijn na een gering aantal luisterbeurten langzaam maar zeker ondergesneeuwd onder een dikke laag stof. Middelmatige folk black metal: een soort derderangs Nokturnal Mortum (of tweederangs Kroda of Astrofaes zo u wilt), waarbij met name de songwriterscapaciteiten achterbleven bij de grote voorbeelden.

Anno 2012 zijn er nogal wat zaken veranderd. De band is inmiddels aan zijn vijfde full length toe, die ook nog eens via Candlelight Records verschijnt. Dan heb je toch wel iets in je mars, lijkt mij zo. Het dit jaar verschenen Wisdom Of Centuries biedt dan ook een uitgelezen mogelijkheid om eens te onderzoeken of wijsheid in het geval van Khors ook met de jaren komt. Het begin lijkt er in ieder geval wel op. Na een kort intro schiet Палаючі очі чорного лісу vol overtuiging uit de startblokken. Het ruim negen minuten durende nummer zit vol sfeervolle folkinvloeden, sfeervolle, bij vlagen melancholische riffs en subtiele keyboards. Bovendien laat de voortreffelijke productie alle elementen goed uit de verf komen.

Ook het stoere, epische Останнє листя maakt duidelijk hoe deze band gegroeid is in de afgelopen jaren. Het gaat me wat ver om dit nummer op één voet te plaatsen met de geniale laatste epen van Nokturnal Mortum, maar veel scheelt het qua niveau niet meer. Prachtige, uitgesponnen riffs, goed geplaatste keyboards, potig drumwerk en hier en daar zelfs een opmerkelijke, psychedelische solo zorgen ervoor dat dit nummer tot het beste materiaal van Khors tot op heden hoort. Helaas begint het album daarna een beetje te zwabberen, met twee weinig zeggende instrumentaaltjes.

Het duurt tot het zevende nummer (Лише час забере) voordat het hoge beginniveau weer wordt bereikt. Dan is het echter ook wel weer genieten. Qua sfeer (statig, majestueus en bij vlagen zelfs wat dromerig) doet Khors op Wisdom Of Centuries wel wat denken aan het laatste werk van Sear Bliss. Hoewel dit album nog geen échte topper is, valt Wisdom Of Centuries wel te omschrijven als een verrassend solide plaat van een band waarvan ik eerlijk gezegd weinig meer had verwacht.

1. Крізь хмари минулого
2. Палаючі очі чорного лісу
3. Останнє листя