• Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Khors - Where The Word Acquires Eternity
Label: Ashen Dominion
Het Oekraïense blackmetalgezelschap Khors begint stilaan uit te groeien tot vaste kracht. Where The Word Acquires Eternity is alweer de zevende langspeler. De plaat verschijnt vijf jaar na het erg sterke Night Falls Onto The Fronts Of Ours, waarop de kwaliteiten van dit kwartet het meest tot wasdom komen. Met Where The Word Acquires Eternity borduurt de band voort op de ingeslagen stijl, die we toch wel typisch Oekraïens mogen noemen. Vergelijkingen met Nokturnal Mortum (de folky kant) en Drudkh (de sfeervolle, uitgesponnen composities) liggen voor de hand. Dieper in de Oekraïense underground komen namen als Kroda, Ygg en Astrofaes ter referentie op.

De fraaie hoes symboliseert de melancholische sfeer van het album. Where The Word Acquires Eternity is over de gehele linie namelijk een statig en contemplatief werk geworden. Door het relatief ingetogen karakter en de subtiele, ondersteunende keyboards van gastmuzikant Mihaylo Kujba roept de muziek van Kroda overigens ook herinneringen op aan het latere werk van Sear Bliss. Eersteklas nummers als Blissforsaken, ...And Life Shall Harvest One's Past en Up The Ladder To A Lance blinken uit door hun intelligente composities. De muziek is op een integere manier episch van karakter: zonder overdadige tierelantijntjes, maar met enorm veel gevoel en ingehouden heroïek gebracht. Hier en daar duikt een fijne, licht psychedelische melodielijn op, die wat aan het latere werk van Enslaved doet denken.

Ook qua inhoudelijke thematiek biedt Where The Word Acquires Eternity stof tot nadenken. De plaat kan als conceptalbum getypeerd worden en handelt over de gebeurtenissen in de Oekraïense stad Charkov in de jaren dertig van de vorige eeuw, waar een grote groep schrijvers, acteurs, dichters en scenaristen is vervolgd, verbannen of vermoord door het totalitaire regime van Stalin. Ze staan daarmee symbool voor als zodanig bekend geworden ‘Executed Renaissance’. Deze term wordt gebruikt om de generatie Oekraïense schrijvers en artiesten uit deze periode te beschrijven, die optrad in de Oekraïense Socialistische Sovjetrepubliek en door het Stalinistische regime werd geëxecuteerd of onderdrukt.

Zo levert Khors met deze plaat een in alle opzichten sterk album af, met een achttal volwassen composities, die op het eerste gehoor wellicht wat monotoon overkomen, maar rijk zijn aan details. De prima productie leidt het geheel in goede banen. Where The Word Acquires Eternity is een plaat om op je gemak tot je te nemen. Het is in zekere zin zelfs een groeialbum. Niet omdat de nummers nu zo complex in elkaar zitten, maar omdat een oppervlakkige luisterbeurt geen recht doet aan de subtiele finesses en compositorische rijkheid van de muziek. Dromerig, sfeervol en zeker de moeite waard!

1. Starvation
2. Blissforsaken
3. Crystals Of The Fall