17-08-2019

Buckcherry - Black Butterfly
Jaar van release: 2008
Label: Eleven Seven Music
Buckcherry - Black Butterfly
Het vierde album van het vijftal uit Los Angeles is er een voor de liefhebbers van jaren tachtig glamrock en hedendaagse powerrock. Het geheel houdt het in het midden van die twee genres. Denk aan een kruising tussen Guns N’ Roses en Nickelback. Het dozijn nummers is niet zo vuig als de hardrock van weleer maar ook zeker niet zo catchy (lees: afgezaagd) zoals de meeste hedendaagse Amerikaanse rockformaties.

De plaat is gevuld met veel uptempo rockers die af en toe afgewisseld worden met powerballades. Die laatste worden gelukkig nergens vervelend om aan te horen – iets waar de gemiddelde Amerikaanse rockformatie nog wel eens te dramatisch wil doen. Er komen geregeld gitaarsolo’s voorbij maar deze zijn vooral melodisch en effectief ingespeeld, van gierende, razendsnelle hardrocksolo’s is dus geen sprake maar desalniettemin steken de nummers zelf zeer goed in elkaar. Het geluid springt helder en warm uit despeakers en dit alleen al is een genot voor het oor: topproductie.

Het stemgeluid van boegbeeld Josh Todd heeft veel weg van Scott Weiland (Stone Temple Pilots). Todd heeft er echter voor gekozen zijn zangpartijen een iets melodieuzere invulling te geven. Dit is overigens allerminst storend want het staat de catchy rock (n’ roll) uitstekend. De teksten zijn helaas van wisselende kwaliteit. Todd heeft een handvol goede teksten geschreven die prima in elkaar steken, maar de meeste zijn te simpel, te makkelijk en soms zelfs op zo'n typisch platvloerse Amerikaanse wijze dat ze onnodig aandacht afleiden van het nummer – alsof het nummer om de (stompzinnige) tekst draait.

Alles bij elkaar genomen levert Buckcherry met Black Butterfly een lekkere rockplaat af want op matige nummers kan de band niet betrapt worden. Hoogvliegers zijn er echter ook niet te bekennen en vernieuwend of origineel is het allerminst. De cd verveeld gelukkig geen moment, ook niet na meerdere luisterbeurten en dat is toch wel een pluim waard.

1. Rescue Me
2. Tired of You
3. Too Drunk...