26-03-2019

Darkwater - Calling The Earth To Witness
Jaar van release: 2007
Label: Ulterium Records
Als Dream Theater weer eens in het land is geweest (ditmaal ter promotie van hun laatste cd Systematic Chaos), dan ben ik daarna altijd wel in de stemming voor meer progressieve metal. Het is niet mijn favoriete genre, maar zo op zijn tijd kan ik prima wegdromen bij al dat uitgesponnen muzikale geweld. Gelukkig dus dat ik de promo van de nieuwe band Darkwater uit Zweden in mijn handen heb gekregen. Sinds eind 2003 proberen ze aan de weg te timmeren. En met Calling The Earth To Witness is de eerste cd een feit.

Over de gehele linie kan ik niet anders concluderen dat er een stel uitstekend uitgevoerde nummers op staan. Goed uitgebalanceerd en alle songs zijn evenredig qua kwaliteit. Het lijkt wel wat op Dream Theater en dan vooral ten tijde van Images & Words. Haha, nee, natuurlijk is dit album lang niet zo goed als dat ene meesterwerk. Maar bepaalde geluiden die uit de keyboards komen en diverse gitaarpassages doen er zeker aan denken. Soms komt er op de cd ook sferische stukken voorbij zoals Shattered dat veel doet denken aan Riverside.

Opener All Eyes On Me is dan weer een ode aan Rush. En om er nog maar een bekende bandnaam bij te pakken, de mannen van Darkwater hebben qua sfeer dezelfde aanpak als het ietwat donkere Evergrey. Al die invloeden zijn goed verwerkt in de muziek en dat alles met prima cleane zang. Maar als kritiekpunt heb ik wel dat de dankzij het vaak zelfde lage tempo de aandacht soms wel verslapt. Een beetje meer peper in de reet tijdens het volgende studio-bezoek en pas kunnen we echt spannende prog metal verwachten, dat weet ik zeker.

1. 2534167 (intro)
2. All Eyes On Me
3. Again