Deze derde full-length is een werkstuk van jewelste. Niet alleen vanwege de speelduur, maar er gebeurt enorm veel in de omvangrijke en dynamische composities. Er komen elementen van het debuutalbum Calling The Earth To Witness (2007) terug, zoals in het tweeluik Alive te horen is, maar er zijn ook referenties in Insomnia en Turning Pages aan het tweede album Where Stories End. Liefhebbers van Evergrey, Seventh Wonder, Symphony X, Circus Maximus, Shadow Gallery, Dream Theater en Kamelot vinden hier beslist wat van hun gading.
De Zweedse muzikanten laten namelijk een mix horen van melodieuze power metal à la Evergrey, Circus Maximus en Kamelot (met name de zang van Henrik zal fans van Kamelot aanspreken) en symfonische prog metal à la Seventh Wonder en Dream Theater, al ligt de invloed van laatstgenoemde er niet meer zo dik op als tijdens het debuut. De Zweden hebben een mooie balans gevonden tussen power en melodie en tussen houvast (middels catchy refreinen) en uitdaging (gelaagde partijen en technische passages).
De eerste vier nummers zijn relatief toegankelijk. A New Beginning is een energieke opener, maar ondanks dat het hoofdthema steeds terugkomt in een wisseling van zeven achtste en een vierkwartsmaat, loopt de track niet over de hele lengte even lekker. Het krachtige In Front Of You daarentegen is één van de hoogtepunten met zijn gave, heavy riff, ijzersterke refrein en mooie samenkomst van de verschillende bijdragen. Dit is Darkwater op zijn sterkst. De muzikanten stuwen elkaar tot grootse hoogte. Ook het tweedelige Alive scoort veel punten. Met name het tweede deel, al is het refrein wat aan de cheesy kant.
De epic Reflection Of A Mind is een keerpunt. Er zit meer diepte in de arrangementen en er zijn meer proggy elementen in verwerkt. Met name het filmische toetsenwerk van Magnus Holmberg valt in positieve zin op. Zijn partijen sluiten mooi aan op de gitaarpartijen. Deze avontuurlijke en filmische track van twaalf minuten, die als één van de highlights geldt, heeft veel te bieden. Wat te denken van de tegendraadse ritmiek, de baslijnen, de instrumentale passages en de orkestraties? Een zeer knappe compositie. Datzelfde geldt voor het atmosferische The Journey, dat op vocaal gebied variatie biedt en prima soleerwerk van gitarist Markus Sigfridsson bevat.
Behalve lofzang is er ook kritiek. We hebben al een paar punten genoemd. Daarnaast schommelt het niveau van de tracks. Het oosters getinte en wat gefragmenteerde Insomnia valt bijvoorbeeld niet zo op, maar In Front Of You en Reflection Of A Mind zijn geweldig. Ook binnen de composities zit je soms op het puntje van je stoel (het begin van Alive), maar zakt het adrenalineniveau vervolgens (vanwege het iets te generieke refrein), om vervolgens weer te stijgen dankzij de instrumentatie. Soms valt het kwintet uit Borås met betrekking tot zowel de instrumentatie als de vocalen terug op ideeën die we al eens eerder hebben gehoord of té safe zijn. Daarbij komt dat de heldere mix en productie, die weliswaar verbeterd zijn ten opzichte van de eerste twee albums, erg netjes zijn en er daardoor minder ruimte bieden aan de emotionele factor.
Gelukkig slaat de balans naar de positieve kant uit. Zo eindigt het album sterk met het krachtige Burdens (dat ook een paar semi-akoestische passages bevat) en het vocaal sterke Turning Pages (met prima soleerwerk). Ook het swingende Light Of Dawn, met naast uitstekend toetsenwerk van Magnus Holmberg ook veel ruimte voor bassist Simon, scoort een dikke voldoende. Human is een lange zit. Het vergt meerdere luisterbeurten om deze release te doorgronden. Het enige wat dit album mist voor een hogere score, is nog een uitschieter als In Front Of You, maar Darkwater is desondanks terug met een overtuigende release.
Tracklist:
1. A New Beginning
2. In Front Of You
3. Alive (Part I)
4. Alive (Part II)
5. Reflection Of A Mind
6. Insomnia
7. The Journey
8. Burdens
9. Turning Pages
10. Light Of Dawn