Virgin Steele - Visions Of Eden
Jaar van release: 2006
Label: Sanctuary Records

Virgin Steele - Visions Of Eden

Na een tussenperiode van 4 jaar is het nu eindelijk tijd voor het langverwachte nieuwe album van een van de grootste cultbands allertijden. Virgin Steele heeft sinds de oprichting in 1981 helaas nooit de status van een band als Manowar bereikt, maar slaagde er vooral na 1994 met het epische The Marriage Of Heaven And Hell in een trouwe fanschare over de hele wereld op te bouwen. Nog voordat bands als Rhapsody, Nightwish en zelfs het bovengenoemde Manowar ‘origineel’ waren met klassieke arrangementen, maakten zanger/toetsenist David DeFeis en kompanen al furore met goed doordachte, op klassieke leest geschoeide, epische metalsongs die dankzij de filosofische/spirituele teksten nog steeds ver boven het gros van de hedendaagse heavy en powermetalbandjes staan.

Tot zover de broodnodige inlichtingen voor de mensen die helaas nog steeds niet van deze band gehoord hebben; over nu tot de orde van de dag (en de review). Visions Of Eden kan zich met het grootste gemak scharen in het lijstje The Marriage Of Heaven And Hell: Part 1 &2, Invictus en The House Of Atreus: Act 1 & 2. Met 80(!) minuten en geen enkel zwak nummer of zinloos instrumentaaltje tussendoor zullen de fans hun vingers aflikken bij fantastische headbangers als Black Light On Black en Childslayer, of melancholische pareltjes als Angel Of Death en When Dusk Fell.

David DeFeis schijnt als nimmer tevoren met zijn emotionele zangstem en ijzingwekkende uithalen in de stijl van Eric Adams (Manowar) en Dio, en is er opnieuw in geslaagd met zijn goed doordachte toetsenpartijen het keyboard als metal instrument te benadrukken. De rol van gitarist Edward Pursino is dit keer wat ingetogener dan tevoren in de zin dat het aantal gitaarsolo’s wat is teruggebracht. In plaats daarvan experimenteert hij wat meer met interessante geluidseffecten waardoor de muziek ook voor Virgin Steele’s doen nog steeds een progressief tintje blijft houden. Vaste drumkracht Frank Gilchriest excelleert zoals altijd in strakke en stevige partijen, maar weet met zijn drumfills ervoor te zorgen dat het album geen moment saai wordt. Daarnaast heeft de toevoeging van Joshua Block er ditmaal voor gezorgd dat de basgitaar eindelijk weer eens te horen is.

De teksten handelen over Lilith, de volgens alternatieve geschriften eerste vrouw van Adam die uit zijn staart geschapen werd en hem uiteindelijk verliet omdat zij weigerde een ondergeschikte rol aan te nemen. Dit zorgt ervoor dat dit album tot nu toe het meest duistere en sombere album is wat Virgin Steele uitgebracht heeft. Mede hierdoor is het blije meezinggehalte wat bands als Hammerfall en Manowar nog steeds hanteren op Visions Of Eden minder aanwezig dan op voorgaande albums. In plaats hiervan kan men rekenen op een bloedserieuze metalopera die acts als Avantasia (waarop David DeFeis meedeed als Friar Jacob) het nakijken laat.

Visions Of Eden zal voor de simpele metalluisteraar door de lange speelduur en het gewichtige karakter van de songs waarschijnlijk wat tijd kosten om aan gewend te raken. Prikt men hier echter doorheen dan kan men genieten van een groots concept met uitstekende performances die zeker niet onderdoen voor Virgin Steele klassiekers als The Marriage Of Heaven And Hell Part I & II. Persoonlijk hoop ik dat dit album eindelijk de lange doorbraak in Nederland zal betekenen waar een hardwerkende band als deze al lang recht op heeft. Mensen die Manowar net te inhoudsloos vinden en Rhapsody te verwijfd zullen aan Virgin Steele een goeie hebben, de fans zullen met Visions Of Eden met alle gemak uit de voeten kunnen. Een absolute aanrader die zeker zal kunnen wedijveren met de nieuwste Iron Maiden.

1. Immortal I Stand (The Birth Of Adam)
2. Adorned With The Rising Cobra
3. The Ineffable Name