17-08-2019

Eldritch - Neighbourhell
Jaar van release: 2006
Label: Limb Music Products
Eldritch - Neighbourhell
Bands die nog niet zo lang bezig zijn, zijn nog op zoek naar een eigen geluid. En bands die alweer een poos meedraaien evalueren. Maar bij Eldritch is het een combinatie van die twee gegevens. Sinds 1995 brengen ze albums op de markt, maar pas sinds de in 2004 verschenen "Portret Of The Abbys Within" hebben ze hun geluid gevonden. Daar waar ze vroeger nog wel eens twijfelden over de te volgen koers, was de keus eindelijk gevallen op een geslaagde mix van prog-, thrash- en heavy metal. Deze koers blijft men volgen op "Neighbourhell". Het agressieve karakter van de band uit zich dit keer ook op de voorkant van de cd.

Kwalitatief is deze "Neighbourhell" net zo goed als de laatste plaat. Hooguit zijn de nummers dit keer expres korter gehouden (3 - 5 minuten) en klinken daardoor een stuk pakkender. Maar tegelijkertijd gebeurt er nog genoeg binnen dat tijdsbestek om het (licht-)progressief te noemen. Petje af, want nergens klinkt het rommelig. "Still Screaming", "The Dark Inside", "The Rain"... allemaal bevatten ze heftige gitaarriffs, net niet te veel tempowisselingen, mooie melodieën en catchy refreinen... en spannende opbouw, snelle passages...

Voor de afwisseling kiest de band ervoor om ook wat nummers te maken die hetzelfde tempo hebben, zoals het razendsnelle "Come To Life" , de trieste semi-ballad "Zero Man"en het melodieuze "More Than Marylin". De solo's van de man die ook nog eens producer van het geheel is, zijn dit keer erg mooi uitgewerkt. Annihilator's Jeff Waters heeft hem vast wat bijgebracht. En bij heftig gitaarwerk hoort idem dito drumwerk, wat we dan ook krijgen.

Rest mij nog de zangkunsten van Terence Holler te beoordelen. Hij blijft niet zo heel bijzonder. Zijn cleane stem is gewoon prima in orde, maar in de lagere regionen, zo tegen de grunt aan, is het ook prima vertoeven. Maar dat krijgen we maar af en toe te horen, dus mijn enige wens is om daar een goede balans voor te vinden op de volgende cd. Voor de rest is het een puike cd uit Italië, dus de metalscene daar heeft weer er een band bij die kwaliteit bied.

1. Still Screaming
2. Save Me
3. Bless Me Now