19-07-2019

Eldritch - El Nino (re-release)
Jaar van release: 2007
Label: Limb Music Products
Eldritch - El Nino (re-release)
Eerder dit jaar bracht Eldritch de cd Blackenday. Een belabberde release, als je het mij vraagt. En dat terwijl deze Italiaanse band tot dan toe altijd prima cd's heeft gemaakt. Zo had je vroeger (1998) een cd genaamd El Nino, gemaakt in oude Eldritch-stijl. Waar de band tegenwoordig krampachtig Annihilator en Slayer proberen na te doen, was het in betere tijden gewoon goede progressieve metal. Platenmaatschappij Limb Music Products heeft El Nino opnieuw uitgebracht, zodat er tegen het einde van het jaar in ieder geval nog een goed product van Eldritch op de markt is gekomen.

De muziek op El Nino is progressief zoals Queensryche en Dream Theater, maar gelukkig wel met een eigen draai. Het totaalgeluid heeft iets gotisch, klassiek. Er hangt een Phantom Of The Opera-sfeertje, een beetje sprookjesachtig donker. Nummers als No Direction Home en To Be Or Not To Be (God) komen goed uit de verf, zijn spannend genoeg en zijn in ge-remasterde versie dik in orde. Met From Dusk Till Dawn laat de gitarist even horen erg beïnvloed te zijn door Yngwie Malmsteen. Zeer goed, maar gelukkig laat hij ook genoeg andere dingen horen.

Op de her-uitgave staat ook een Yngwie-cover, namelijk Dreaming en vijf demo-songs die op eerdere cd's zijn verschenen. Toen was Eldritch nog een echte power metal band, maar eentje met ballen. Leuk om te horen en eigenlijk zijn dat de enige echt snelle nummers. Voor de progressieve metal-fans die nog niks van Eldritch kent, is El Nino een meer dan degelijke cd om eens uit te checken.

1. Fall From Grace
2. No Direction Home
3. Heretic Beholder