19-07-2019

No Turning Back - Rise From The Ashes
Jaar van release: 2005
Label: Reflections Records
No Turning Back - Rise From The Ashes
Toen het Brabantse No Turning Back in 1997 begon bestond de band uit vijf jochies van amper zestien jaar oud die in de voetsporen van hun NYHC-helden wilden treden. Het succes van die helden hebben ze uiteraard nog niet behaald, als je uit Nederland komt is dat immers niet bepaald een makkie. Toch stonden ze al op vele podia in zowel Europa als de Verenigde Staten en hebben ze al drie mcd’s, een split en twee full-lengths op hun naam staan. Nu acht jaar later heeft No Turning Back drie van haar oorspronkelijke leden vervangen. ‘Rise From The Ashes’ is het eerste wapenfeit van de nieuwe line-up.

Deze mcd telt negen krachtige songs met een gemiddelde duur van niet meer dan twee minuten. Het eerste wat mij opvalt is dat deze Brabanders meer Amerikaans dan Nederlands klinken en dat is zeker een pluspunt. Soms heb jij bij Nederlandse bands dat in de zang een irritant accent hoorbaar is, maar dat is bij deze band gelukkig niet het geval. No Turning Back schuift haar adoratie voor pure New York Hardcore niet onder stoelen of banken en invloeden van bands als Madball, Killing Time en Cro Mags zijn op dit schijfje ook duidelijk terug te horen. Vette breaks, groovy riffs en de rauwe productie zijn kenmerkend voor ‘Rise From The Ashes’ en vooral catchy nummers als ‘Sick World’ en Poisoned Tongues’ zullen het live erg goed doen.

Omdat geen enkel album perfect is kent ook ‘Rise From The Ashes’ zwakke punten. Echter moet je hier goed naar zoeken om ze te vinden. Zanger Martijn? Nee, hij levert een meer dan acceptabele bijdrage en ook de achtergrond vocalen klinken erg goed. De productie dan? Nope, deze mcd is bewust niet al te veel bijgeschaafd en klinkt daardoor niet te gepolijst of overgeproduceerd. Wellicht het artwork? Niks mis mee hoor, het ziet er keurig verzorgd uit. Ja, de speelduur! Daar valt wat voor te zeggen, een totale speelduur van achttien minuten is niet echt veel, maar omdat het hier een mcd betreft kan je daar ook niet over klagen. Nee, No Turning Back heeft prima werk geleverd dat zeker naar meer smaakt. Kom maar op met die derde full-length!

1. True Colors
2. Sick World
3. Tomorrow Will Be Different