No Turning Back - Revenge Is A Right
Jaar van release: 2003
Label: Gangstyle Records
No Turning Back - Revenge Is A Right
Rond de milleniumwisseling schoten in Nederland de hardcorebands als paddestoelen uit de grond. De scene was destijds zeker op één van zijn hoogtepunten en veel bands wisten daarvan te profiteren. Onder andere The Butcher, Uppercut, Maypole en Born From Pain bouwden een aardige fanschare op, die garant stond voor energieke en memorabele optredens. No Turning Back uit Brabant schaarde zich, mede door het uitbrengen van Revenge Is A Right in 2003, ook tussen die namen. Met The Beautiful Lies liet de band drie jaar eerder al van zich horen. Vele optredens na het uitbrengen van die ep zorgden ervoor dat de ogen gericht waren op dit eerste volwaardige album.

Dat eerste album krijgt als naam Revenge Is A Right mee en dekt als titel de tekstuele laag volledig. No Turning Back torpedeert elf knalharde old school hardcoresongs, die bol staan van de agressie en adrenaline. We Hate You, Web Of Lies en Out Of My Heart zijn nummers die recht uit het hart komen en dansbare, trage breaks bevatten die uitnodigen om de ledematen eens goed los te schudden. Zanger Martijn van den Heuvel blijkt een belangrijke schakel te zijn in het geheel. Zijn rauwe stem Is van duidelijke meerwaarde en de teksten zijn vol overgave gebracht. Hij verhaalt vooral over vriendschap, bedrog en haat. In Surrounded By Hate, Out Of My Heart en Shattered Again is er ook genoeg ruimte voor de overige muzikanten om een duit in het zakje te doen. De zware basloopjes en powerchords van de gitaren komen daar goed in naar voren. De basgitaarpartijen staan sowieso erg hard in de mix, maar zeg eerlijk; er is niets lekkerder dan wat gekletter van bassnaren.

De doffe productie van Revenge Is A Right is een discussiepunt, maar persoonlijk vind ik het juist net dat beetje extra brengen dat dit album maakt tot wat het is. Het past bij de teksten, emotie en groove die No Turning Back laat horen. Persoonlijke favorieten Nothing Remains, Death Comes To Us All en Same Blood bevatten een, achteraf voor de band kenmerkende, wisselwerking tussen snelle old school hardcore en trage beatdown zoals deze bedoeld is. Als liefhebber van het genre kun je daar alleen maar een hele grote glimlach van krijgen. Het recept is gemakkelijk en eenvoudig, maar slechts enkele brengen dat op de juiste wijze. ''Eenvoud is het kenmerk van het ware'', sprak medicus Herman Boerhaave ooit. Daar zit geen woord Spaans bij.

Inmiddels is No Turning Back een begrip in de hardcorescene en Revenge Is A Right heeft daar vijftien jaar geleden zeker aan bijgedragen. Het harde werk is niet voor niets geweest en Nederland mag oprecht trots zijn op de status die deze Brabanders zichzelf hebben toegeëigend. De band is wereldwijd bekend en heeft het podium gedeeld met zowat alle grootheden die ooit dienden als voorbeeld. Daarbij wordt de gemiddelde backpacker jaloers op het aantal landen dat inmiddels aangedaan is. Aan passie valt het No Turning Back niet te verwijten. Keep going strong!

1. We Hate You
2. Web Of Lies
3. Surrounded By Hate