17-12-2017

Prey - Heartfelt
Jaar van release: 2004
Label: Eigen Beheer
Prey - Heartfelt
Prey zwemt in hetzelfde vaarwater als grote vissen als Anathema en The Wounded (erg onderschatte band) maar ze missen nog wat aan zwemkracht, finesse en compositieleer. Emotie is gelukkig wel aanwezig in de vorm van een licht grijze melancholische kleur. Dit zeskoppige Nederlandse collectief zet, ondanks enkele aandachtspunten, wel een vrij aardige prestatie neer.

Intro ‘Prey (Downfall)’ bouwt een mooie sfeer op maar bevat te pathetische zang van wereldreiziger Roeland van der Velde (minder is soms meer!) en daarna volgt het goed opgebouwde ‘Introspection’ en wordt de kracht, sfeervolle momenten creëren in een toegankelijk jasje, van Prey duidelijk. Het lange ‘Deep Down’ is het hoogtepunt van dit schijfje en de instrumenten (bas, drums, gitaar en keyboards) zijn in evenwicht. De navolgende nummers verdienen vooral het predikaat ‘mooi’.

Het enige waar de groep wel aan moet werken is dus de soms overdreven zang van Roeland. Hij is een goede en emotionele zanger maar soms overdrijft hij zodat de sobere muziek wordt geschaad. Overigens kan er nog wat gesleuteld worden aan de productie en de originaliteit, maar dat is gewoon een kwestie van tijd. Een aangename eerste kennismaking.

1. Prey (Downfall)
2. Introspection
3. Deep down