• Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Dungeon - One Step Beyond
Jaar van release: 2005
Label: Limb Music Products
Dungeon - One Step Beyond
Dungeon is hard op weg Europa te veroveren. Dat werd ook wel eens tijd, want in Australië zijn de leden van de band immers alweer een flink aantal jaren megasterren (in de underground). Toch heeft het een poos geduurd voordat Dungeon een beetje naamsbekendheid hier in Europa heeft gekregen. Dat komt in de eerste plaats natuurlijk omdat ze nog nooit voet hebben gezet op ons continent. Maar daar is al verandering in gebracht, met dank aan Dave Mustaine. Maar in de tweede plaats waren de eerste drie cd's nog net niet speciaal genoeg om ons te verrassen. In Australië sloeg de power metal uiteraard wel meteen aan, want Dungeon is daar toch wel een soort van pionier op dat gebied. Ze hadden de ballen om het soort muziek te gaan spelen die daar nooit echt is aangeslagen.

De voorgaande cd's, met voorlopig hoogtepunt A Rise To Power, waren al niet misselijk. Het jammere was alleen dat de variatie soms te wensen overliet. Dat euvel is op de nieuwe cd verholpen. En hoe! One Step Beyond klinkt fris én vertrouwd tegelijk. Over elk nummer kan ik wel wat spannends vertellen. Het nummer The Art Of War bijvoorbeeld, die van rustig naar snel vliegt. Of The Hunger, die een sterke power ballade is, maar op het eind toch nog even met thrash-achtige drums eindigd. Against The Wind is dan weer wel mid-tempo van begin tot eind en is het nummer met de meest commerciële aanpak. En dat is positief bedoelt. Ook erg lekker is The Power Within. Deze opent de cd zoals een cd geopend moet worden, meer verklap ik niet.

Nu zit ik weer te zeuren dat bijna alle nummers veel variatie qua tempo bevatten, maar de twee langste nummers (Tarranno Del Mar & Under The Cross) nou weer net niet. Gelukkig is dat juist het sterke punt van die twee. Tarranno Del Mar doet door zijn mid-tempo en verhaal over de zee erg denken aan de epics van Running Wild. En Under the Cross is bijna 8 minuten lang een vette knipoog naar Helloween.

Met deze cd zou Dungeon best wel eens veel potten kunnen breken. Het is een extreem goede power metal-plaat geworden en zeker één van de betere dit jaar. Het zit ook nog eens bordevol goede riffs, melodie en solo's. De zang van Lord Tim past er prima bij en de productie is helder. Het is moeilijk zoeken naar minpunten en de zoektocht heb ik naar tig aantal keer luisteren maar gestaakt. Het is gewoon een aanrader!

1. The Power Within
2. Against The Wind
3. The Art Of War