16-12-2018

Tierra Santa - Apocalipsis
Jaar van release: 2004
Label: Locomotive Music
Tierra Santa - Apocalipsis
Bent u klaar met uw dagelijkse Siësta? Mag ik dan even uw aandacht vragen voor het nieuwe Tierra Santa album? De bekendste Spaanse heavy metal band heeft een nieuw album opgenomen dat nu in de betere platenwinkel ligt. Het zijn dure tijden voor de liefhebbers want eerder dit jaar kwam er al een DVD en een dubbel live cd getiteld ‘Las Mil Y Una Noches’ uit.

Het zesde album van deze Spanjaarden is het meest gebalanceerde tot nu toe. Verwacht geen standaard heavy metal/power metal meer, maar een melodieuze combinatie van pop, hardrock en heavy metal met af en toe een heel klein prograndje. Het grote struikelbrok is wederom de stemkleur en het gebruik van de moedertaal. Zanger Arturo heeft een apart stemgeluid en dat is voor iemand die Tierra Santa voor de eerste keer beluistert een hele gewenning. Eens je echter vertrouwt bent met de zang dan kan je zeker genieten van dit ‘Apocalipsis’. De meest opvallende nummers zijn deze keer het progachtige ‘Tu Musion’ (mooi refrein!) en het van Iron Maiden ontleende ‘Esta Tierra es Mia’, maar jammer genoeg staan hierover enkele platvoerse 80’s hardrockers zoals het van Van Halen gespiekte ‘Rumbo a las estrellas’.

De opzet van dit nieuwe album is duidelijk: nieuwe horizonten verkennen en een meer afwisselende cd maken. Het resultaat is echter discutabel. Het oude werk van Tierra Santa was net zo leuk omdat het pure heavy metal betrof met gave Spaanstalige zang. Nu krijgen we Spaanse rockers, pop-achtige nummers en meer van dat soort gedoe voorgeschoteld. Objectief is dit eigenlijk zeker geen stap achteruit, maar subjectief bekeken bloedt mijn hart toch een beetje. Ik ben benieuwd wat u vindt van de nieuwe richting van deze groep!

1. Nerón
2. Apocalipsis
3. Naci Siendo Libre