Terror - One with the Underdogs
Jaar van release: 2004
Label: Trustkill Records
Terror - One with the Underdogs
Ik wil eerst eventjes wat kwijt. Op de Metalfan-redactie was er wat onenigheid betreffende reviews plaatsen van hardcore gerichte cd’s; de één vindt hardcore niet binnen het op zich al ruime vakje ‘metal’ passen, en de ander vindt de hardere vormen van hardcore zeker passen op een e-zine als dit. Ik behoor voor alle duidelijkheid tot die laatste categorie. De hardere muziekwereld had er anders uitgezien als er geen uitstekende bands als bijvoorbeeld Pro-Pain, Agnostic Front, SOD, Hatebreed en Cro-Mags waren ontstaan door een mix van punk en thrash in de 80’s. Daarom vind ik het gepast dat dit e-zine maandelijks een klein aantal (we zijn geen hardcore site, laat dat ook duidelijk zijn) hardere hardcore cd’s bespreekt, zeker omdat veel hedendaagse new school hardcore bands tegenwoordig meer metal klinken dan menig ‘echt’ metalbandje. Mensen die iets te zeggen hebben over hardcore op Metalfan.nl mogen me altijd mailen zodat we een discussie kunnen aangaan.

Zo, nu dit gezegd is, kan ik eindelijk beginnen aan het onderwerp van dit schrijfsel: Terror! Na het opvallende agressieve maar toch catchy debuut ‘Lowest of the low’ is er nu eindelijk de opvolger. Terror maakt net zoals Hatebreed (wiens ‘The Rise of Brutality’ ik vorig jaar veel te laag heb beoordeelt, ik zou de plaat nu minstens negentig punten geven) moderne klinkende en hard beukende hardcore met een metalen randje, die echter ook de geweldige sfeer van 80’s hardcore platen draagt. Op ‘One with the Underdogs’ staan korte puntige nummers die zowel stoer, pakkend, agressief als sfeervol zijn. De meeste nummers bezitten ook een lekkere groove en af en toe zijn er momenten waarbij je heerlijk kunt mee schreeuwen (in vaktermen ook wel eens sing-a-longs genaamd). Het tempo zit er uiteraard weer erg sterk in en na een halfuurtje is deze geweldige strakke brok muziek weeral afgelopen.

Deze tweede plaat van het gehypte Terror is dus, zoals we op voorhand konden verwachten, een uitstekende plaat die in elke hardcore collectie zou moeten zitten. Maar ik vind dat dit album net iets te kort is en dat het ook net een beetje onder moet doen voor de laatste Hatebreed en de net verschenen granaat ‘Serenity…’ van Blood For Blood, omdat deze bands nog net iets betere nummers neerpennen, maar niettemin is ‘One with the underdogs’ een meer dan goed album.

1. One With The Underdogs
2. Keep Your Mouth Shut
3. Less Than Zero