18-08-2019

Olethrio Rigma - O Tromos Tis Exousias
Jaar van release: 2004
Label: Black Lotus Records
Olethrio Rigma - O Tromos Tis Exousias
Vorig jaar schreef ik een Griekstalige hardcore cd van het Griekse Velocity de vernieling in, en toen ik dit eveneens nieuwe Griekstalige album van de band Oltherio Rigma (ook uitgebracht op het Griekse Black Lotus Records die trouwens een paar aardige bands onder zijn hoede heeft) vreesde ik voor het ergste. ‘O Tromos Tis Exousias’ is alweer het vijfde album van deze drie heren en één vrouw en bevat meer van het zelfde.

Het vorige album ‘Kill all the children, Murderers’ werd twee jaar geleden ook op deze site besproken en toen werd er al kritiek geleverd op de vrouwelijke vocalen van gitariste Emi en jammer genoeg zijn haar vocalen op dit album weer afschuwelijk. Haar punkgeschreeuw is eentonig en ontiegelijk vals. Na een raar dark metal achtige intro nummer (van vijf minuten) dat niet op een Sceptic Flesh plaat had misstaan, krijgen we acht dezelfde nummers voorgeschoteld. Elk van die nummers bestaat uit exact dezelfde opbouw, dezelfde soort melodieuze gitaarpartijen, dezelfde baslijnen, dezelfde zanglijnen (vals geschreeuw van Emi gecombineerd met grunt van bandleider Nikos).

Er zijn zo van die cd’s waarvan je weet dat er in Nederland of België geen één van zal worden verkocht, en dit is er zo eentje. Ik kan me niet inbeelden dat iemand zit te wachten op een vage en slecht uitgevoerde mix van punk, hardcore en saaie metal. Hier en daar horen we een leuke riff, maar er staat geen één volledig goed nummer op dit schijfje. Zolang Emi haar gejank niet achter zich laat, wordt het nooit wat met deze band. Volgende keer gewoon een strak hardcore plaatje maken of nokken, want hier help je niemand mee. Doorspoelen.

1. Into The Fucking Death
2. Iraq Ora 0 (Iraq Time 0)
3. Psema (Lie)