Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ace Frehley (Kiss) - 73
  • Juuso Jalasmäki (Sethian) - 51
  • Mårten Hagström (Meshuggah) - 53
  • Mikko Korsbäck (Insania) - 48
  • Per "PerilOz" Karlsson (Unchained) - 42
  • Pierre Garcia (Midwinter) - 40
  • R.B. "Brögi" Broggi (Messiah) - 58
  • Rob Lumbre (Severed Savior)† - 47
  • Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

Vandaag overleden:
  • Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022
Review

Spectrum Of Delusion - Neoconception
Jaar van release: 2020
Label: The Artisan Era

Spectrum Of Delusion - Neoconception

Drie jaar geleden wist Spectrum Of Delusion mij volledig te overdonderden met Esoteric Entity. De technische death van de Katwijkers is van een dermate hoog niveau dat het debuutalbum wereldwijd lovende kritiek opleverde. De opvolger Neoconception wordt dan ook niet in eigen beheer uitgebracht, maar verschijnt via The Artisan Era.

Er is vier jaar intensief gewerkt aan deze plaat en het eindresultaat mag er zijn. De composities evenaren de muzikale hoogstandjes van het debuut, maar met Neoconception bewijzen de heren ook het aspect van songwriting tot in de puntjes te beheersen. In vergelijking tot veel progressieve muziek zijn de nummers compact, maar in die korte tijdsduur gebeurt waanzinnig veel. De stijl van Spectrum Of Delusion doet het meest denken aan Beyond Creation, maar heeft ook raakvlakken met bijvoorbeeld Spawn Of Possession en Obscura. De muziek van Spectrum Of Delusion is geen easy listening. Neoconception is een plaat waar je even rustig de tijd voor moet nemen.

In eerste instantie overheerst het chaotische karakter. Naarmate het album vordert, blijken de complexe en atypische songstructuren goed doordachte huzarenstukjes. Jerry Kamer lijkt op zijn fretloze basgitaar volledig zijn eigen gang te gaan, maar de baslijnen blijken slim verweven in de gitaarpartijen van Nathan Bonkerk en Frank van Rijswijk. De orkestratie en de akoestische gitaarpartijen van Nick Padovani (Equipoise, Virulent Depravity) vallen in eerste instantie nauwelijks op (met uitzondering van de ingetogen stukken), maar dragen zeker bij aan de sfeer, het gevarieerde karakter en daarmee ook aan het luisterplezier. De diepe Canibal Corpse-achtige grunts van Douwe Negenman (in dit genre een pluspunt) zijn minder monotoon dan op het debuutalbum. Zijn vocalen bevatten sowieso meer variatie, want in een aantal nummers wisselt hij grunts af met screams.

Neoconception is letterlijk en figuurlijk het begin van iets nieuws. Het is een conceptalbum met een apocalyptisch thema over de ervaring van een persoon wiens realiteit plotseling verdwijnt als een asteroïde een einde maakt aan al het leven zoals we dat kennen. De diepe grunts van Douwe zijn lastig te verstaan, waardoor de lyrics moeilijk te volgen zijn. Het verhaal wordt daarentegen deels verteld door stemacteurs Ariel Hack, Joseph Beacham, Alexander de Vries en Bonnie Bogovic, waardoor de strekking wel meteen duidelijk wordt. Verder is Neoconception dermate complex dat er sowieso meerdere luisterbeurten nodig zijn om alle details te ontdekken. Daardoor krijgen de lyrics ook meer de kans. Muzikaal is het een voortdenderende rollercoaster, maar zo nu en dan kun je op de hoogste punten even genieten van het uitzicht.

Grofweg bestaat de plaat uit drie delen. Als de ramp zich voltrekt, overheerst hectiek en schijnbare chaos. Ik zeg bewust schijnbaar, want de geoefende luisteraar van technische death prikt daar al snel doorheen. De nummers vloeien in elkaar over als de gebeurtenissen elkaar in hoog tempo opvolgen. Al snel weet vooral het slagwerk van Jeroen Mostert eveneens de aandacht te trekken. Hij zorgt voor de solide basis om al die tempowisselingen en virtuoze uitspattingen in goede banen te leiden. Pointless Endeavour en het furieuze Torment Of Being bevatten meer variatie en ademruimte. In deze tracks worden ook de grunts afgewisseld met screams.

Het leven zoals we dat kennen, wordt weggevaagd en met Welcome Death breekt een nieuwe fase aan. De persoon over wie het gaat, wordt geselecteerd om digitaal in het heelal verder te leven. Mede door de vrouwelijke computerstem ontstaat in de nummers die volgen soms een Ayreon-achtig sfeertje, waarin de orkestratie van Nathan Bonkerk meer ruimte krijgt. De tracks die volgen staan op zichzelf. Na het epische Into Another Dimension vormt het ingetogen instrumentale rustpunt Bringing Serenity de overgang naar de derde en laatste fase. Het veelzijdige Destruction is nog een relatief toegankelijk nummer. Daarna barst de hectiek weer in volle glorie los met Through Mankind’s True Ambition, gevolgd door To Tower Over All Other met gastvocalen van Robbert Kok (Disavowed, Arsebreed). De verhaallijn in deze laatste fase heb ik nog niet volledig ontrafeld, maar de titel van de ingetogen, instrumentale afsluiter Alone laat ruimte voor mijn eigen interpretatie.

Spectrum Of Delusion heeft met Neoconeption een plaat afgeleverd waarbij liefhebbers van technische death hun vingers af kunnen likken. Het is geen muziek die je even opzet bij het uitvoeren van huishoudelijke taken, want de dynamiek is zeker in eerste instantie overweldigend. Er gebeurt zo enorm veel in muzikaal opzicht, dat het op zich al een hele prestatie is om dat allemaal in iets meer dan veertig minuten te proppen. De productie is simpelweg perfect. Alle details komen goed uit de verf en toch klinkt het niet te clean. Een absolute aanrader voor liefhebbers van Beyond Creation, Spawn Of Possession, Obscura, Suffocation, The Faceless en Defeated Sanity.

Tracklist:
1. Downfall
2. Defunct Reality
3. Animosity
4. Pointless Endeavour
5. Torment Of Being
6. Welcome Death
7. Await The Transition
8. Into Another Formation
9. Bringing Serenity
10. Destruction
11. Through Mankind’s True Ambition
12. To Tower Over All Other
13. Alone

Score: 90 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 22 september 2020

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.