• Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Disguise - Human Primordial Instinct
Jaar van release: 2004
Label: Two Fat Men
Disguise - Human Primordial Instinct
Disguise is een jonge Italiaanse black metalband, die met Human Primordial Instinct haar eerste volledige album aflevert. Het eerste dat opvalt is de glasheldere, uitstekende productie, eens te meer wanneer men zich realiseert dat dit album in eigen beheer is opgenomen.We hebben hier duidelijk te maken met een band die de zaken graag professioneel aanpakt. Dat is ook op tekstueel gebied te merken, want in dat opzicht heeft Disguise zeker het een en ander te melden. Zo verzet men zich tegen de huidige, door normatieve moraal en valse ethiek gedomineerde toestand waarin de mens verkeert, dat leidt tot het verlies van de ware 'menselijkheid' en biedt men een alternatief voor de menselijke passiviteit.

Dit onderwerp onderzoekt de band in drie stappen. Het eerste gedeelte van het album, Mens Obscurata Dole, handelt over de onbewuste fout die de mens maakt door zonder na te denken anderen te volgen. Het tweede gedeelte, Nostra Humana Resurrectio, poogt te laten zien dat er ook een andere manier is om te leven, waarbij de mens meester van zijn lot kan zijn. Hiervoor is het noodzakelijk om terug te gaan naar het verleden en de morele onderdrukking van ons af te schudden, om zo opnieuw controle te krijgen over ons oorspronkelijke instinct. Het laatste gedeelte, Settima Proposizione - Il Resto E Conseguenza, laat zien wat er gebeurt als de mens inderdaad de stap heeft durven te maken: iedereen kan doen wat hij wil, maar draagt tevens de consequenties van zijn eigen acties.

Geen lichte kost dus, lijkt mij zo. Gelukkig heeft de muziek niet hieronder te lijden en zal Human Primordial Instinct ook bij de liefhebber van snelle, agressieve black metal die zich niet interesseert voor dit soort problematiek in smaak vallen. De band lijkt vooral beïnvloed te zijn door Limbonic Art (hoewel minder elektronisch), maar er zijn ook zeker invloeden van het latere Satyricon en het oude Mayhem (de vocalen op dit album doen meer dan eens denken aan het werk van Atilla Csihar op De Mysteriis Dom Sathanas) terug te vinden in de sound van Disguise.Wie een algemeen beeld wil krijgen, raad ik vooral de sterke, complex opgebouwde nummers Excited by Slavery en Reborn in a New Skin aan. Allebei indrukwekkende en afwisselende black metalnummers, met sporadisch ingezette keyboardpartijen, die echter nergens de overhand krijgen.

Zowel op tekstueel als op muzikaal gebied is dit debuutalbum van Disguise dus niet al te makkelijk te behappen, maar liefhebbers van bovengenoemde bands die de tijd en moeite willen nemen om zich te verdiepen in dit album, zullen nog wel eens zeer positief verrast kunnen worden. Wat mij persoonlijk nog het meest verheugt, is dat we hier slechts met een debuutalbum te maken hebben, dat nota bene in eigen beheer is opgenomen en toch al zó professioneel en gevarieerd klinkt. Het lijkt me dan ook niet overmoedig om te stellen dat we in de toekomst nog grootse dingen van dit Disguise mogen verwachten.

Mens Obscurata Dole:
1. Infectious Desease
2. Excited by Slavery