• Sebastjan Mulej (Brutart) - 45

• Jeff Ward (Nine Inch Nails) - 1993
  • Randy Rhoads (Ozzy Osbourne) - 1982

Trouble Agency - Suspected
Label: eigen beheer

Trouble Agency - Suspected

In oktober vorig jaar verscheen Suspected, het tweede album van Trouble Agency. Deze Belgische thrashmetalformatie heeft een lange en moeizame geschiedenis. De band werd in 1993 opgericht na het uiteenvallen van de Brusselse thrashmetalbands Cyclone en Decadence. In 2002 verscheen de demo Bite Into Life. In 2006 volgde het debuutalbum Moneycracy, maar twee jaar later vertrokken vrijwel alle bandleden. Het gitaristenduo Didier van Coppenolle en Larry van de Rostyne zette door, samen met drummer François de Bock (ex-Breathstealer). In 2013 was de line-up weer compleet en werd de demo The Last Shot opgenomen, met bassist Simon Mouawad en frontman Kevin Nolis (ex-Breathstealer).

De muziek van Trouble Agency is een crossover van thrash, groove en metalcore. Die combinatie heeft zowel voordelen als nadelen. De muzikale en vocale kwaliteiten van deze band staan niet ter discussie, maar je moet ervan houden. De positieve kant is de afwisseling die de plaat te bieden heeft. Voor thrashliefhebbers ligt echter verveling op de loer door de lengte van de nummers en het gevarieerde karakter van de tracks, waardoor de snelheid en de agressie eruit gehaald wordt. Ik denk dat Trouble Agency het zichtzelf moeilijk maakt met deze stijl en zich beter zou kunnen richten op het schrijven van pure thrash. Op volle snelheid klinkt het allemaal prima.

Het album begint veelbelovend met Pawn Of God, maar het zou een sterker nummer zijn als ze de groovende passage na de solo hadden weggelaten. Variatie is prima, maar het zou beter zijn als de afwisseling tussen de nummers zou zitten en niet in de nummers zelf. Dat gevoel overheerst in vrijwel iedere track. Sad is met bijna acht minuten de langste track op het album, mooi ingeleid met strijkers en met een fraaie break voor de solo. Dit nummer zou beter tot zijn recht komen als het echt zou contrasteren met de andere tracks op de plaat. Wanneer Tears Of Blood een lekkere, snelle thrasher zou zijn bijvoorbeeld, want nu weet alleen de lange solo mij te boeien. Wat mij betreft staat alleen And Than You Kneel als een huis.

Meer contrast tussen de nummers zou de plaat als geheel boeiender maken. Nu overheerst bij mij het gevoel dat de mannen van Trouble Agency niet goed weten wanneer ze moeten stoppen. Banksters bijvoorbeeld had moeten eindigen na de break op bijna vier minuten. In iedere track zit een goede basis, maar deze crossover werkt voor mij niet. Suspected is echt geen slechte plaat, dus gun deze vooral een aantal luisterbeurten.

1. Pawn Of God
2. Survival Of The Fittest
3. Tears Of Blood