Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ace Frehley (Kiss) - 73
  • Juuso Jalasmäki (Sethian) - 51
  • Mårten Hagström (Meshuggah) - 53
  • Mikko Korsbäck (Insania) - 48
  • Per "PerilOz" Karlsson (Unchained) - 42
  • Pierre Garcia (Midwinter) - 40
  • R.B. "Brögi" Broggi (Messiah) - 58
  • Rob Lumbre (Severed Savior)† - 47
  • Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

Vandaag overleden:
  • Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022
Review

Angelus Apatrida - Cabaret De La Guillotine
Jaar van release: 2018
Label: Century Media Records

Angelus Apatrida - Cabaret De La Guillotine

Angelus Apatrida heeft geen introductie meer nodig. Sinds het verschijnen van het debuut Evil Unleashed (2006) ligt met iedere plaat de lat voor de volgende hoger. Het zesde album Cabaret De La Guillotine vormt daarop geen uitzondering. Vlijmscherpe riffs, een perfecte balans tussen melodie en agressie, goede songstructuren en dat alles gecombineerd met een goede sound. De plaat is opgenomen in de eigen studio in Albacete en net als de voorgaande platen is de mix en mastering gedaan door Daniel Cardoso (drummer/toetsenist Anathema en eigenaar van de Ultrasound Studios 3 in Moita, Portugal).

De albumtitel verwijst specifiek naar de naam van een restaurant waar de Fransen zaten te genieten van hun hors d'oeuvres, terwijl ze toekeken hoe hun landgenoten werden onthoofd. Verder hebben de lyrics een meer persoonlijke, landspecifieke kant. Net als op de voorgaande platen zijn de teksten van frontman Guillermo Izquierdo gebaseerd op sociale vraagstukken en er is in Spanje de laatste jaren wel iets veranderd. De vrijheid van meningsuiting wordt bedreigd door de antiterrorismewet. Steeds meer socialmedia-gebruikers, journalisten, advocaten en muzikanten zijn aangeklaagd en zelfs veroordeeld, omdat ze iets gezegd of geschreven hebben wat niet mag. Amnesty International heeft hierover recent het rapport “Tweet… if you dare” uitgebracht.

Muzikaal slaat Angelus Apatrida een brug tussen de Bay Area (Testament, Exodus) en de Teutoonse troika (vooral Destruction). Cabaret De La Guillotine is over het geheel bruter dan Hidden Evolution (2015). De NWOBHM-invloeden zijn zeker niet verdwenen en er blijft voldoende ruimte voor variatie en afwisseling. Het strakke gitaarspel van Guillermo en David Álvarez staat op de voorgrond en de tracks doen nauwelijks voor elkaar onder. Ieder nummer bevat wel iets waardoor de aandacht erop gevestigd wordt. Neem het ritmisch sterke Downfall Of The Nation met een hoofrol voor drummer Víctor Valera, de dreunende basloopjes van José Izquierdo in Witching Hour, het balladesque begin van Farewell (over een verloren strijd tegen kanker) of de giftige thrasher One Of Us.

Cabaret De La Guillotine is zonder twijfel de beste plaat van Angelus Apatrida tot nu toe. Alles klopt. Het artwork van Gyula Havancsák (Destruction, Annihilator) is directer dan de mystieke hoes van Hidden Evolution en datzelfde geldt voor de muziek. De teksten zijn geschreven met een gevoel van patriottisme en vocaal levert Guillermo een uitstekende prestatie, vooral in The Die Is Cast. Wat mij betreft behoort Cabaret De La Guillotine ook tot de betere thrashplaten van de laatste jaren.

Tracklist:
1. Sharpen The Guillotine
2. Betrayed
3. Ministry Of God
4. The Hum
5. Downfall Of The Nation
6. One Of Us
7. The Die Is Cast
8. Witching Hour
9. Farewell
10. Martyrs Of Chicago

Score: 87 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 3 mei 2018

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.