16-06-2019

Angelus Apatrida - Hidden Evolution
Label: Century Media Records

Angelus Apatrida - Hidden Evolution

Denk je aan Spanje, dan is thrash metal misschien wel het laatste waar je aan denkt. En toch is Albacete de thuisbasis van een band die zich moeiteloos kan meten met grote namen als Exodus, Testament en Megadeth. Niet voor niets noem ik deze bands, want Angelus Apatrida speelt old school thrash metal met een behoorlijk Bay Area-geluid en is duidelijk door deze bands beïnvloed.

Na twee albums in eigen beheer uitgebracht te hebben, werd Angelus Apatrida begin 2010 opgenomen in de stal van Century Media. De band bracht het album Clockwork uit en was in eigen land het voorprogramma voor grote namen als Arch Enemy, Slayer en Megadeth. Een internationale doorbraak bleef uit en ook de opvolger The Call bracht daar weinig verandering in. Met de release van het vijfde studioalbum, Hidden Evolution, wordt de aftrap gegeven voor een Europese tour.

Handelsmerk van de band zijn de superstrakke zware riffs, die worden afgewisseld met catchy heavymetalmelodieën. De rauwe zangstem van zanger/gitarist Guillermo Izquierdo kreeg bij voorgaande albums nog wel eens kritiek. Voor diegene die de band kent, de vocalen zijn gevarieerder op Hidden Evolution. Dat is dan ook het grootste verschil ten opzichte van de eerdere albums, waarop de bandleden al lieten horen dat ze alle facetten van thrash tot in de puntjes beheersen.

De riffs in I Owe You Nothing zijn adembenemend en ook Serpents On Parade en Speed Of Light staan garant voor een flinke stoot adrenaline. Op laatstgenoemde speelt overigens ook Chris Amott (Armageddon / ex-Arch Enemy) mee op leadgitaar. De heavymetalroots van de band komen sterk naar voren in een track als Tug Of War en Wanderers Forever, maar ook in het pakkende refrein van End Man. De titeltrack, een negen minuten durend midtemponummer, doet sterk denken aan het album Youthanasia van Megadeth. Het valt een beetje uit de toon, maar bezorgt me ook een moment van kippenvel tijdens een ingetogen instrumentaal stuk tussen de solo’s.

Liefhebbers van de moderne stromingen, zoals combinaties van thrash met andere stijlen, zullen het album waarschijnlijk minder kunnen waarderen. Voor de wat oudere metalheads, die net als ik echt kunnen genieten van traditionele thrash, is Hidden Evolution echt een aanrader.

1. Immortal
2. First World Of Terror
3. Architects