22-06-2018

Daedalean Complex - After The Fall
Label: PRC Music
Daedalean Complex - After The Fall
De naam Daedalus stamt uit de Griekse mythologie en verwijst naar een beroemde uitvinder en architect, die samen met zijn zoon Icarus door koning Minos gevangen werd gezet op het eiland Kreta. Omdat ontsnapping alleen via de lucht mogelijk was, bouwde Daedalus voor zijn zoon en zichzelf twee paar enorme vogelvleugels van veren, die met bijenwas aan houten geraamtes bevestigd werden. Samen met zijn zoon waagde hij zich aan de vlucht over zee. Daedalus raadde zijn zoon aan niet te dicht bij de zon te vliegen, maar ook niet te dicht bij het water. Icarus sloeg zijn vaders adviezen echter in de wind en werd overmoedig. Hij vloog hoger en hoger, waardoor de bijenwas smolt en de vleugels uiteenvielen. Icarus stortte in de zee.

Daar waar Icarus te hoogmoedig bleek in deze mythe, hoeven we dergelijke hoogmoed niet te verwachten van de naar de Griekse uitvinder genoemde, Canadese metalband Daedalean Complex. In tegenstelling tot Icarus kleurt deze melodieuze black/deathmetalband namelijk keurig binnen de lijntjes. De muziek van de groep uit Quebec is zelfs zódanig standaard dat After The Fall meerdere malen een geeuw weet te ontlokken. Een uur wordt dan een wel erg lange zit. Wat kan de luisteraar verwachten? Wel, een combinatie van gezapige, achterhaalde melodieuze black metal (die ontzettend braaf klinkt) en middelmatige, houterige melodieuze death metal. Het is als een combinatie van het matigste wat beide genres te bieden hebben. Een soort Illnath meets Burden Of Grief bijvoorbeeld.

Het helpt niet mee dat de productie van After The Fall als een natte krant klinkt. Het gitaargeluid klinkt blikkerig en nep, terwijl ook het drumgeluid niet om over naar huis te schrijven is. Daardoor verzuipen de paar goede riffs die nummers als The Illusion Of Freedom, Parasite en Elysian Fields nog enigszins het aanhoren waard zouden maken in een bodemloze brei. Maar zelfs met een goede productie valt er weinig eer te behalen aan grijzemuizennummers als Frozen Shade, de geestdodende semi-ballad Distant Dreams (inclusief vreselijke cleane zang) en A Grim Myriad. Het matte slaapkamergruntje dat zanger Daedalus met moeite weet te produceren, doet vooral lachwekkend aan in zijn overdreven poging om dreigend te klinken.

Bij het beluisteren van After The Fall kan ik me niet voorstellen dat we al met de vierde langspeler van deze band te maken hebben. In al die jaren is Daedalean Complex blijkbaar nog niet verder gekomen dan het uitbrengen van dit soort volstrekt identiteitsloze, saaie prut. Laat After The Fall met een gerust hart links liggen. Je mist er namelijk helemaal niets aan!

1. Through The Ishtar Gate...
2. The Fall Of Icarus
3. Frozen Shade