20-02-2018

Forgotten Tomb - We Owe You Nothing
Label: Agonia Records
Forgotten Tomb - We Owe You Nothing
In zijn bijna twintigjarige bestaansgeschiedenis heeft Forgotten Tomb heel wat uitstekende albums afgeleverd. De van origine in de black metal gewortelde groep maakt vooral indruk met het door merg en been snijdende Love's Burial Ground (2004), maar ook met een meer geëvolueerde sound op Negative Megalomania (2007) en Under Saturn Retrograde (2011). Het laatste album – het in 2015 verschenen Hurt Yourself And The Ones You Love – behoort niet tot het beste materiaal van de band. Vooral het tekstuele simplisme en de bij vlagen niet al te geïnspireerde tracks zijn daar debet aan.

In het najaar van 2017 neemt Forgotten Tomb revanche met We Owe You Nothing, de achtste full-length (de verzamelaar Vol. 5: 1999-2009 niet meegerekend). Op deze nieuwe plaat borduurt de band rondom oudgediende Herr Morbid (oorspronkelijk verantwoordelijk voor alle instrumenten, maar nu voor het schrijfproces en de zang) voort op de weg die de laatste jaren is ingeslagen. Naast black metal zijn het vooral invloeden uit de sludge en doom die prominent aanwezig zijn (en ook de aanwezigheid van de Italianen op de komende editie van Roadburn verklaren). Luister maar eens naar de smerige, zware, knarsende sound van het album, of de ranzige, sludge-achtige strot van Herr Morbid. Forgotten Tomb is hier ver verwijderd van de schelle scheermessound van veel suicidal blackmetalbands. Daarnaast is het ronkende basgeluid een handelsmerk geworden van deze Italianen. Productioneel klinkt We Owe You Nothing dan ook ronduit geweldig.

Ook muzikaal gezien klinkt Forgotten Tomb op dit nieuwe album weer een stuk sterker. De zes nummers zitten stuk voor stuk uitstekend in elkaar en hebben een hoge ‘replay-waarde’. Nu eens noestig voortploegend, schurend en rockend (het heerlijke titelnummer, Abandon Everything), dan weer middels stroperige sludge/doom (van Second Chances druipt de smerigheid af, vooral dankzij de zieke vocalen), maar altijd verrassend muzikaal en melodieus. Met name in het gitaarwerk duiken regelmatig bijzonder fraaie melodielijnen op, waarmee Forgotten Tomb zich niet alleen onderscheidt van de gemiddelde sludgeband, maar ook ten opzichte van veel blackmetalbands die hun inspiratie hebben gevonden in de depressieve sound van deze groep.

Die muzikaliteit wordt na iedere luisterbeurt duidelijker. Zo rockt het eerder genoemde Abandon Everything er niet alleen op los, maar is het gitaarwerk bij vlagen verrassend subtiel. En ook het logge, loodzware Longing For Decay is dankzij de sterke melodieën verrassend verfijnd. We Owe You Nothing zal wellicht voor de oude fanbasis van Forgotten Tomb te weinig richting pure black metal neigen, maar tegelijkertijd heeft de band nog nooit krachtiger, zwaarder en overrompelender geklonken dan tegenwoordig. Een stevige aanrader, zeker ook voor doom- en sludgeliefhebbers die Forgotten Tomb nog niet hebben ontdekt!

1. We Owe You Nothing
2. Second Chances
3. Saboteur