14-11-2018

Vinegar Hill - Ghost Flowers
Label: Art Gates Records
Vinegar Hill - Ghost Flowers
Je moet tegenwoordig van heel goeden huize komen als je als melodieuze metalcoreband nog potten wil breken in het verzadigde muzikale landschap. Het Oostenrijkse Vinegar Hill waagt een kans met zijn derde album Ghost Flowers, dat bij het bescheiden Art Gates Records wordt uitgebracht. De twee voorgangers zijn mij onbekend en ik ga ervan uit dat dit voor velen geldt. Met een hippe hoes probeert de band de aandacht naar zich toe te trekken, maar bij een eerste luisterbeurt wordt eigenlijk direct al duidelijk dat Vinegar Hill de status van ‘aardig voorprogramma’ niet snel zal ontgroeien.

Het belangrijkste euvel van Ghost Flowers is het volstrekte gebrek aan originaliteit. Het is een beetje In Flames (het moderne werk), wat Killswitch Engage en een flinke dosis As I Lay Dying, maar beduidend minder qua uitvoering. De muziek heeft dus een hoog ‘dertien-in-een-dozijn-karakter’. Standaard drumritmes, makkelijk in het gehoor liggende riffs, een zanger die zowel screamt als clean zingt (en in beide niet uitblinkt): het is allemaal al vele malen eerder gedaan. Nu is dat nog niet zo’n probleem als de band het goedmaakt door een uitstekende uitvoering en bezielde nummers, maar ook dat blijkt op Ghost Flowers niet het geval te zijn. Hoewel het gitaarwerk nog wel oké is, gaat vooral de wat brallerige, semi-cleane zang van Dominik Stadler al snel storen.

Tijdens de eerste nummers klinkt Vinegar Hill nog redelijk fris. Zo klinkt de openingstrack The Fortress Above The Sun muzikaal gezien nog wel lekker, met zijn catchy riffs en sprankelende synthpartijen. Ook Last Piece Of Me is dankzij een pakkend refrein best te pruimen. Al snel valt echter op dat de band in ieder nummer hetzelfde trucje herhaalt. Daarnaast ligt de nadruk te veel op standaard, logge core-riffs (Sinner To Be Saint, het titelnummer) en te weinig spetterende melodieën, zoals met name de Zweedse melodeathbands die laten horen. Dat in Epiphany ook nog eens een gastzangeres de boel komt verzieken met ronduit valse vocalen, helpt natuurlijk ook niet mee.

Zo biedt Ghost Flowers uiteindelijk weinig hoogtepunten. Het is een typische plaat uit de grijze middenmoot, die je alweer bent vergeten voordat je het einde van het album hebt gehaald. Nee, deze release zal aan weinigen besteed zijn. Alleen onverbeterlijke liefhebbers van moderne metalcore kunnen er waarschijnlijk wat mee, maar zelfs die zullen moeten erkennen dat het niveau van Vinegar Hill niet bepaald baanbrekend is.

1. The Fortress Above The Sun
2. Last Piece Of Me
3. Sinner To Be Saint