17-12-2017

Netra - Ingrats
Label: Hypnotic Dirge Records
Netra - Ingrats
Het Franse Netra is allesbehalve een alledaags gezelschap. De muziek van dit eenmansproject van Steven Le Moan (die de vocalen en alle instrumenten voor zijn rekening neemt) is op zijn zachtst gezegd apart te noemen. De combinatie van depressieve black metal met trip-hop en jazz-invloeden is immers behoorlijk eigenzinnig. De bijzondere sound van Netra viel al op bij het debuut Mélancolie Urbaine (2010), dat weliswaar nog wat inconsistent was, maar wel al aardige ideeën liet horen. Door de jaren heen heeft Le Moan verder gesleuteld aan zijn sound. Met Ingrats is hij aan zijn derde langspeler toe.

Ingrats klinkt alsof leden van Lifelover samen met Dälek staan te jammen in een louche jazzbar, ergens in een achterbuurt van Parijs. De band schakelt zonder enige moeite van ‘suicidal black metal’ naar trip-hop en ambient. Regelmatig worden daar pseudo-vrolijke pianodeuntjes doorheen gegooid, waardoor de gelijkenis met Lifelover direct duidelijk wordt. Ook qua ironie en nihilisme zijn de overeenkomsten hoorbaar, zoals in het intense, met de bittere smaak van wanhoop doortrokken Everything’s Fine, dat contrasteert met de cynische titel. Qua experimenteerdrang heeft Ingrats ook wel wat weg van het Zwitserse Blutmond, terwijl het akoestische, clean gezongen Live With It enigszins aan Shining doet denken, maar eindigt in een soort Ulver-achtige elektro-track.

Ingrats laat ontzettend veel interessante ideeën horen, maar de uitwerking kan nog wat sterker. Zo zijn de meeste nummers wat aan de korte kant. Qua sfeer zit het echter wel goed, zeker als in Don't Keep Me Waiting ook nog een zwoele saxofoonpartij zijn intrede doet. Het is tekenend dat een wat langere track als A Genuinely Benevolent Man (met gabberbeats en intense screams) uitgroeit tot een van de beste nummers, omdat Netra hier wat beter alle ideeën stroomlijnt. Uiteindelijk blijft Ingrats ook na meerdere luisterbeurten intrigeren. Ondanks enkele tekortkomingen en de relatief korte lengte is Ingrats dan ook een album dat zeker de moeite waard is, mits je het experiment niet schuwt.

1. Gimme A Break
2. Everything's Fine
3. Underneath My Words The Ruins Of Yours