Within Silence - Return From The Shadows
Label: Ulterium Records
Vette pech! Within Silence zou begin deze maand op de jubileumeditie van Brainstorm Festival in Apeldoorn optreden, maar een keelziekte weerhield Martin Klein ervan om met de melodieuze powermetalformatie op te treden. Volgend jaar hopen de Slowaken alsnog naar Nederland af te reizen voor een liveshow.

Tot die tijd kunnen de liefhebbers genieten van zowel de debuutplaat als opvolger Return From The Shadows, die sinds kort in de winkels ligt. De nieuwe collectie songs toont een volwassener kwintet en laat een gemotiveerde indruk achter. Verwacht geen release die hoog scoort op originaliteit, want de power metal van de Oost-Europeanen heeft veel overeenkomsten met Iron Maiden, Theocracy, Hammerfall, Stratovarius en Sonata Arctica. Dat levert in de vorm van We Are The Ones en het harmonieuze Heroes Must Return zeer prettige tracks op.

Het kwintet opereert op het randje van rock en metal, waarbinnen melodie altijd de overhand heeft. Calling From The Other Side bevat lekker stevige riffs. Riffs die samen met de energieke ritmesectie de nummers een extra punch meegeven. Ook Master brengt iets extra’s met zijn gitaarpartijen. Elders zijn ze minder opvallend en staan ze vooral in dienst van het liedje.

Halverwege de plaat gebeurt er pas echt iets bijzonders, met In The Darkness. Het maar liefst zeventien minuten durende werkstuk wijkt regelmatig van de traditionele structuur af die de andere tracks kenmerkt. In deze verhalende kolos laat Within Silence horen op verschillende terreinen uit de voeten te kunnen. Zo zijn er rustige gedeelten met getokkel en schakelt het vijftal via symfonische rock (dankzij keyboardpartijen van Maros Zakutansky en orkestraties van David Zaprihac) naar een passage met een koor. Dat laatste idee is op sommige momenten minder sterk uitgewerkt. Verder is er weinig aan te merken op de mix en mastering van Roland Grapow (Masterplan, Kreyson, ex-Helloween).

Waar wel wat op aan te merken is, is de zang van Martin Klein. In de powermetalsong The Final Victory maakt hij geen sterke indruk en zit hij er zelfs een paar keer naast. Opmerkelijk, want in In The Darkness laat hij juist horen met zijn stem veel kanten op te kunnen en imponeert hij met een hoge uithaal. Ook zijn melodieuze zang, die aan Bruce Dickinson en Tobias Sammet (Edguy) doet denken en een rauw randje heeft à la David Draiman (Disturbed), ligt doorgaans goed in het gehoor, maar in The Final Victory en ook in We Are The Ones moet hij zijn meerdere erkennen in zijn instrumentale bandleden.

Er is dus nog werk aan de winkel voor Within Silence, dat evenwel beslist laat horen gegroeid te zijn als muzikanten en songwriters. Dat hoor je met name terug in het magnum opus In The Darkness, maar ook de eerste drie catchy tracks die een overtuigend visitekaartje vormen. Over de hele lengte mag de groep wat meer risico nemen om het verschil te maken tussen een plaat die een voldoende scoort en één die in grotere mate een eigen geluid brengt.

1. We Are The Ones
2. Heroes Must Return
3. Children Of Light