17-08-2019

Shining - Fiende
Label: Season Of Mist
Shining - Fiende
Dit Zweedse gezelschap rondom muzikaal meesterbrein Niklas Kvarforth zal voor niemand meer onbekend zijn. Na een geschiedenis vol bezettingswijzigingen, chaotische shows en (vooral) muzikale meesterwerken heeft Shining zich terecht gevestigd in de top van de underground. Season Of Mist durft het nu al voor een tweede album met deze formatie aan, maar X - Varg Utan Flock laat nog op zich wachten tot 5 januari. Voor nu kan het fragiele, suïcidale tienerhoofdje zich verlekkeren aan deze single.

Jag Är Din Fiende is een lekker stevige track zoals je die van Shining mag verwachten. Dissonantie en naargeestige jazzy baslijnen gaan weer hand in hand zoals dit op The Eerie Cold ook het geval was. De groove in de gitaarpartijen doet denken aan een track als Människotankens Vägglösa Rum en hier en daar hoor je ook de progressieve elementen van het nieuwere werk doorsijpelen. Niklas zingt later in de track met zijn Tom Waits-achtige stemgeluid en dit wordt ondersteund door een krachtig, jazzy stuk dat inmiddels een kenmerk is geworden van het werk van Shining. De schitterende gitaarsolo werd ingespeeld door producer Andy La Rocque (King Diamond).

De cover No Rest For The Wicked van rockabillyband The Coffinshakers is een volledig akoestisch nummer. Een aardige toevoeging, maar een nummer in de stijl van kant A had mij beter gesmaakt. Dit covertje lijkt mij niet echt nodig, maar is voor anderen wellicht een leuk hebbedingetje?

Ik ben benieuwd wat we in januari kunnen verwachten, maar als de komende langspeler volstaat met stevige tracks als Jag Är Din Fiende dan kan de liefhebber van de The Eerie Cold en Halmstad-periode in zijn of haar handjes wrijven.

Tracklist
1. Jag Är Din Fiende
2. No Rest For The Wicked (The Coffinshakers-cover)