29-06-2017

Various - Brown Acid: The Fourth Trip
Label: Riding Easy Records
Various - Brown Acid: The Fourth Trip
Verzamelaars; doorgaans loop ik er met een grote boog omheen. Greatest hits zijn zeker niet altijd de beste songs en compilaties met verschillende bands laat ik liggen omdat ik liever iets van een groep zelf koop. Onder het vaandel van Brown Acid brengt Riding Easy Records regelmatig albums uit met songs van undergroundbands uit de zestiger en zeventiger jaren. Materiaal dat zo obscuur is, dat ik van de meeste bands nog nooit gehoord heb.

Deze vierde trip laat toch vooral horen hoe oneerlijk de muziekwereld was. Tegenwoordig kan iedere malloot zijn rammelende composities op internet slingeren, maar veertig jaar geleden hadden veel bands nauwelijks kans om ook maar iets op te nemen. De songs die je op deze verzamelaar vindt, zijn in sommige gevallen nooit uitgebracht of de band in kwestie kwam nooit verder dan een zeven inch singletje. En toch staat dit album vol met puike heavy psych. Het ontbeert veel van deze bands aan een eigen smoel, maar de vaak knappe composities, warme gitaarsolo’s en heerlijke, nostalgische sfeer maken dat helemaal goed.

Er zijn natuurlijk wel wat favorieten aan de wijzen, want ik ben ongelooflijk weg van het volkomen onbekende Axas. Het is werkelijk onbegrijpelijk dat een fenomenale track als Lucifer deze band niet verder op weg geholpen heeft. De freaky solo’s en keyboardpartijen zijn om je vingers bij af te likken. Ook het groovende Oceans Inside Me klinkt erg lekker. Je vindt hier eigenlijk toch geen vervelende muziek. Riding Easy Records mag gerust vaker van dit soort compilaties uitbrengen, want het is volkomen terecht dat dergelijke onderbelichte bands alsnog een podium krijgen.

1. Kanaan - Leave It
2. Stone Garden - Oceans Inside Me
3. Headstones - Carry Me On