Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 mei:
  • Bad Breeding, Pressure Pact en Azijnpisser
  • Bongzilla en Der Mancha Red
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
    10 juni:
  • Hatebreed en Crowbar
  • Judas Priest
  • The Sisters Of Mercy
  • Wolf Eyes
Kalender
Vandaag jarig:
  • Benjamin Voiseux (Dreamlost) - 42
  • Danny Carey (Tool) - 63
  • Egan O'Rourke (Daylight Dies) - 45
  • Joonas Jope Koto (To/Die/For) - 50
  • Luis Barros (Tarantula) - 56
  • Manu Liira (Paganus) - 41
  • Richard Patrick (Filter) - 56
  • Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

Vandaag overleden:
  • David Wayne (Metal Church) - 2005
Review

Burnt By The Sun - The Perfect Is The Enemy Of The Good
Jaar van release: 2003
Label: Relapse Records
Burnt By The Sun - The Perfect Is The Enemy Of The Good
Het debuutalbum van het Amerikaanse Burnt by the Sun, "Soundtrack to the Personal Revolution", was een typisch voorbeeld van een plaat die onder het gewicht van z'n inhoudelijke massa aan vormgegeven impulsen en ideeën bezweek. Technisch en rauw muzikaal zat de plaat prima in elkaar, maar men was er niet in geslaagd de muziek van gevoel en een zekere continuïteit te voorzien. "Soundtrack…" kwam enigszins gecalculeerd en klinisch over, alsof er een selectie losse riffs en drumpatronen aan elkaar geplakt waren, zonder een nummer te vormen dat je nog een keer wilde horen. Toch kwam er een gevoel van enthousiasme bij me naar boven toen ik vernam dat de releasedatum van het tweede album, "The Perfect is the Enemy of the Good", er aan zat te komen. "Soundtrack…" was een plaat waar veel problemen aan kleefden, maar ik was niet blind voor het potentieel waar Burnt by the Sun blijk van gaf. En luisterend naar "The Perfect…", kan ik met plezier zeggen dat dat potentieel in ieder geval voor een deel vervuld is.

Maar voordat ik uitleg waarom het nieuwe album zoveel beter is dan het debuut, zal ik eerst de sound van Burnt by the Sun trachten te omschrijven. Dat kan op een vrij simpele manier: dit is een band die met name interessant is voor liefhebbers van moderne hardcore-derivatieven als Mastodon, The Dillinger Escape Plan, Sulaco en December. Een moderne mix van hardcore en metal, met veel aandacht voor techniek en arrangement, met name gesteund door Relapse Records.

Waar "Soundtrack…" in een zelfgeschapen wirwar van extremiteit en complexiteit verdwaalde, is "The Perfect…" een plaat die deze karakteristieken vrij succesvol in herkenbare, individuele nummers gestalte geeft. Het eerste wat door m'n hoofd schoot tijdens het luisteren van dit album, was dat Burnt by the Sun zowaar echte nummers aan het schrijven was geweest! Petje af voor deze snelle en zeer positieve ontwikkeling.

"The Perfect…" is een album dat veel te bieden heeft. De basis van de sound is nog steeds ongetwijfeld (neo-)hardcore, maar de metal-elementen hebben een wat grotere rol toegewezen gekregen. De heren maken wat meer gebruik van blastbeats, en het riffwerk is iets zwaarder. Met name de riffs zijn wat dit album goed maakt. Luister bijvoorbeeld naar het metalcore geweld van "Washington Tube Steak", en de opvallend simpele en melodieuze gitaarklanken van "180 Proof". Een nummer dat speciale vermelding verdient is "Forlani", dat een geweldige combinatie van een soort southern rock / stoner riff en agressieve blastbeats te bieden heeft. Meer van dat soort uniekheid graag! Daarnaast spreekt het stoere, groovende "Patient 957" me zeer aan, waarschijnlijk omdat dit nummer zo'n beetje een tegenovergestelde benadering als het werk van "Soundtrack…" omvat.

"The Perfect Is the Enemy of the Good" heb ik nu al vaker gedraaid dan het debuutalbum, en ik hoef hopelijk niet nogmaals te zeggen dat deze plaat als een grote verrassing kwam. Van een matige naar een goede band in amper een jaar, wie doet dat ze na?

Tracklist:
1. Abril los Ojos
2. Washington Tube Steak
3. Battleship
4. Forlani
5. 180 Proof
6. Arrival of Niburu
7. Patient 957
8. 2012
9. Spinner Dunn
10. Pentagons and Pentagrams
11. Rev 101

Score: 80 / 100

Reviewer: Patrick T.
Toegevoegd: 10 oktober 2003

Meer Burnt By The Sun:

Burnt By The Sun - The Perfect Is The Enemy Of The Good
Reactie van GnarKill op 20-03-2004 om 20:56u
Score: 70 / 100

ik heb alleen tot nu toe Forlani gehoord, maar die klinkt!!

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.