• Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Aina - Days Of Rising Doom
Jaar van release: 2003
Label: Transmission Records
Aina - Days Of Rising Doom
De metal opera's lijken de laatste jaren wel als paddestoelen uit de grond te schieten. Kon de liefhebber al eerder genieten van onder meer Glenn Hughes' Once and Future King Part I en II, Daniele Liverani's Genius (A Human Into Dreams' World), Erik Norlander's Music Machine en Tobias Sammets Avantasia Part I en II, met Aina dient zich alweer een nieuw album in dit subgenre aan. Heeft dit album na de talloze rock opera's dan nog wel enige toevoegende waarde, kan de gemiddelde metalhead zich wellicht afvragen. Na enkele aandachtige luisterbeurten kan ik niet anders dan deze vraag met een volmondig 'ja' beantwoorden. Het album is namelijk zó episch en meeslepend in elkaar gezet, dat het niet anders kan of iedere power metalliefhebber zal in de zevende hemel zijn.

Het verhaal achter Aina werd bedacht door Amanda Somerville, die geen specifieke 'metalen' achtergrond heeft, maar desondanks uitstekend werk verricht. Bovendien kan zij steunen op een groot arsenaal aan gastzangers, waaronder Michael Kiske (ex-Helloween), Tobias Sammet (Edguy, Avantasia), Damian Wilson (ex-Threshold, Star One), Candice Night (Blackmore's Night) en Glenn Hughes. Absoluut niet de minste namen, lijkt mij zo. De professionaliteit straalt dan ook van het album af: prachtige, ingenieuze composities, uitstekend gitaarwerk, uitermate sterk ingezette koorpartijen en bovendien uiterst afwisselende nummers. Zo begint het album (na een spetterende overture) met het stuwende en gevarieerde Revelations, om te vervolgen met de schitterende, symfonische ballad Silver Maiden. Dit nummer is werkelijk prachtig gecomponeerd en neemt de luisteraar daadwerkelijk mee naar een andere wereld. Het absolute hoogtepunt van het album komt mijns inziens echter met het razendsnelle Flight of Torek, waarin Tobias Sammet wederom de kans krijgt om te bewijzen wat voor geweldige zanger hij toch is. Zijn hoge uithalen in combinatie met het opzwepende ritme en de vrolijke fiedeltjes in dit nummer roepen een heerlijk euforisch power metalgevoel op. Andere hoogtepunten op dit toch al zo sterke album zijn Naschtok is Born, Son of Sorvahr en het erg opera-gerichte Oriana's Wrath.

Liefhebbers van eerder genoemde projecten kunnen dit geweldige album dan ook met een gerust hart in huis halen en de snelle beslissers krijgen er ook nog eens een mooie bonuscd (waarop het gehele verhaal van Aina staat uitgelegd) en een gratis DVD met een 'making of Aina' bij.

1. Aina Overture
2. Revelations
3. Silver Maiden