Last Flight To Pluto - See You At The End
Label: Eigen Beheer
Het is al een jaar geleden dat deze plaat uitkwam, maar pas recentelijk is deze weer onder de aandacht gebracht en op mijn bureau beland. Last Flight To Pluto is een Engelse progrockband. Zangeres Alica Freya en drummer Daz Joseph speelden in de jaren negentig in Ezra en nadien in coverbands. Ze waren er flauw van, wilden hun eigen ding doen en vonden jonge muzikanten bereid aan een nieuw avontuur te beginnen.

Elk bandlid brengt zijn eigen achtergrond mee in de sound. Zo vind je in de veelzijdige tracks progrock terug, maar ook elektronica, indie, pop, trip-hop en funk. De nummers zijn alle meer dan zeven minuten lang, maar vervelen niet. Soms gaat het er stevig aan toe (Now Boarding), maar doorgaans is er veel ruimte voor melodie, catchy refreinen en sfeer. Seven Mothers blijft al snel hangen. Alica heeft een lieve, zachte indiestem die in de meeste songs past, maar in het sterke Lots Of Swords wat kracht mist. Het is een van de weinige kritiekpunten op deze plaat.

De plaat begint direct aangenaam met het aanvankelijk dEUS-achtige Heavy Situation en House By The Lake. Vooral in laatstgenoemde vliegt de muziek van het vijftal alle kanten op. Daarna komen de memorabele nummers. Het toegankelijke Red Pill zou niet misstaan in een alternatieve rockhitlijst met zijn Fatboy Slim meets Red Hot Chili Peppers-achtige aanpak. Alica is hierin zelfs even aan het rappen. Dit experiment pakt net als de andere eigenlijk verrassend goed uit. Het nummer is goed opgebouwd en daardoor sluiten de verschillende secties prima op elkaar aan. Het tweede deel van Red Pill belicht bijvoorbeeld weer de Pink Floyd-kant van dit avontuurlijke kwintet.

Dit is echt een release voor metalfans die zich niet willen beperken door de muziek die doorgaans op deze site besproken wordt, maar openstaan voor nieuwe ontdekkingen. Van Rush tot Marillion, van Massive Attack tot Genesis, van Red Hot Chili Peppers tot The Police, er zit van alles in de composities van Last Flight To Pluto. Het lijkt erop dat de plaat live is opgenomen, wat bijdraagt aan de beleving. De imperfecties zorgen ervoor dat je echt een natuurlijk gevoel erbij krijgt. See You At The End is derhalve een prettige ontdekking en het checken waard.

1. Heavy Situation
2. House By A Lake
3. Red Pill