• Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Vicious Rumors - Concussion Protocol
Label: SPV / Steamhammer Records
Vicious Rumors - Concussion Protocol
Een nieuwe plaat van Vicious Rumors. Met weer eens een nieuwe zanger. Dat zijn we wel gewend bij de Amerikanen, maar in dit geval is het leuk om er even bij stil te staan. Want de zanger is niemand minder dan Nick Holleman. 'Onze' Nick Holleman van onder meer Methusalem en Powerized. Echt nieuw is de jongeling natuurlijk niet meer, want hij zong het live-album Live You To Death 2 al verdienstelijk vol.

Concussion Protocol is mede door de bijdrage van Holleman één van de lekkerste albums van het voormalige shredcollectief. We moeten met z'n allen maar eens ophouden om nieuwe zangers van Vicious Rumors met Carl Albert te vergelijken, want die vergelijking gaat nu gewoon niet op. Daarvoor heeft Nick Holleman een te eigen stijl. Een eigen stijl die prima matcht met de agressieve vocalen van gitarist Geoff Thorpe. Doordat de Brabander zowel de lage als hoge regionen opzoekt, is het niet altijd duidelijk wie er nu zingt, maar ik gok dat Holleman gewoon een veelzijdige zanger is.

Een plaat valt of staat natuurlijk met de songs. Die zijn eigenlijk sinds het geweldige Warball uit 2006 stuk voor stuk in orde. Opvallend is dat Vicious Rumors er wel weer wat heftiger tegenaan gaat. Door de zware, snelle riffs en het vocale geweld raakt de stijl van de band soms zelfs aan die van Testament. Een absoluut pluspunt, want de boel kakt zodoende nergens in. De nummers zijn alle vrij compact en eigenlijk wijken alleen de wat langere tracks Chemical Slave en slotstuk Life For A Life iets af van de compacte speelduur.

Naast de uitstekende zang is het gitaarwerk natuurlijk weer van grote klasse. Het is eigenlijk een vanzelfsprekendheid die alleen op het matige Something Burning uit medio jaren negentig ontbrak. Thorpe en zijn maatje Thaen Rasmussen riffen en soleren dat het een lieve lust is. Bij Vicious Rumors draait het meestal niet om zoveel mogelijk noten in een solo, maar om uitgekiende mini-composities met kop en staart. Eigenlijk net als de songs zelf die eindelijk weer eens echt knallen door de uitstekende productie.

Of Concussion Protocol de tand des tijds uiteindelijk net zo goed doorstaat als klassieke platen als Soldiers Of The Night, Digital Dictator en Welcome To The Ball laat zich nog even raden. Maar duidelijk is wel dat de band in goede vorm is. En dat is voor een belangrijk deel de verdienste van die energieke en piepjonge verschijning uit onze eigen kikkerlandje. Warm aanbevolen, laat dat helder zijn.

1. Concussion Protocol
2. Chemical Slaves
3. Victims Of A Digital World