• Sami Kukkohovi (Sentenced) - 50
  • Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

The Foreshadowing - Seven Heads Ten Horns
Label: Cyclone Empire

The Foreshadowing is geen onbekende voor liefhebbers van melancholische, sfeervolle doom. Het handelsmerk is de donkere, uitsluitend cleane, Depeche Mode-achtige zang van Marco Benevento, waardoor je even zou vergeten dat doom een extreme stroming is. Seven Heads Ten Horns is de vierde full-length van deze Italiaanse meesters en de eerste met drummer Giuseppe Orlando. Hij is de producer van het debuut Days Of Nothing (2007) en de opvolger Oionos (2010)en ook drummer bij stijlgenoot Novembre. Een jaar na het uitbrengen van Second World (2012) nam Giuseppe de plaats in van Jonah Padella.

Of deze wijziging in de line-up heeft bijgedragen aan het toch wat steviger karakter van de plaat durf ik niet te beweren, maar de wissel heeft zeker niet slecht uitgepakt. Ishtar is een instrumentale interlude voor Fall Of Heroes. De eerste sterke track is Two Horizons. De melancholische melodielijnen zitten als gegoten bij zanger Marco. Wat betreft opbouw is Lost Soldiers een erg goed nummer. Seven Heads Ten Horns is opnieuw een semiconceptalbum en New Babylon duidt de kern van de verhaallijn aan. De Bijbelse verstelling rond de toren van Babel speelt op dit album een belangrijke rol. Zo is Nimrod de leider van de nakomelingen van Noach, die de stad bouwden.

De toren die tot aan de hemel zou rijken, vertoont veel overeenkomsten met de gebeurtenissen van de afgelopen jaren. De apocalyptische sfeer doet soms wat spookachtig aan en dat past goed bij het thema, hoe een verenigd Europa zich langzaam beweegt richting de afgrond. Een nummer waarin de kracht van The Foreshadowing het best tot uiting komt is 17, waar in het refrein ook de albumtitel verwerkt is. De afsluiter Nimrod is opgedeeld in vier hoofdstukken en weet de volle speeltijd van veertien minuten te boeien. De meerstemmig gezongen passages bezorgen me ook na meerdere luisterbeurten nog kippenvel.

Seven Heads Ten Horns is een plaat zonder echte uitschieters, maar is over het geheel erg sterk. Vermeldenswaardig is ook het artwork, gemaakt door Seth Siro Anton, de frontman van Septic Flesh en getalenteerd kunstenaar. Wie nog niet bekend is met The Foreshaodowing, maar wel liefhebber is van Anathema, My Dying Bride, Paradise Lost en/of Swallow The Sun, zou deze plaat zeker eens moeten luisteren. Fans van The Foreshadowing worden zeker niet teleurgesteld.

1. Ishtar
2. Fall Of Heroes
3. Two Horizons