16-09-2019

Ensiferum - Two Decades Of Greatest Sword Hits
Label: Spinefarm Records
Ensiferum begon twintig jaar geleden aan een avontuur in een jeugdhonk te Helsinki, een carrière die de Finse band langs grote internationale podia brengt. In 2006 verschijnt de live-dvd 10th Anniversary Live en aangezien het melodische folkmetalcollectief inmiddels twee decennia meedraait, is het nu de beurt aan Two Decades Of Greatest Sword Hits.

Dit verzamelalbum bevat veertien tracks, van het oude Token Of Time, afkomstig van het zelfgetitelde album uit 2001, tot de partysong Two Of Spades, die op de zesde full-length One Man Army staat. De release bevat een doorsnee van de discografie, waarbij alle platen aan bod komen; heroïsche, grotendeels upbeat songs die na een paar beurten mee te zingen zijn, zoals In My Sword I Trust, het verhalende Lai Lai Hei en het epische Burning Leaves.

In alle gevallen gaat het om albumversies. De tracklist bevat alle grote hits, al zijn er ongetwijfeld fans die Ahti, Guardians Of Time, Into Battle, Tale Of Revenge en/of Battle Song graag ertussen hadden zien staan. Het blijft echter bij de veertien nummers die de ontwikkeling van Ensiferum tonen. In het booklet staan er achtergrondbeschrijvingen en herinneringen bij.

Two Decades Of Greatest Sword Hits is een release die, voor de fans die alle albums al hebben, niet bijzonder is, maar voor liefhebbers die nog niet in het bezit zijn van de gehele discografie, is de verzamelplaat wellicht interessant. Voor metalfans die relatief onbekend zijn met het werk van de Finse zwaardendragers, is het een aangename kennismaking.

1. By The Dividing Stream
2. From Afar
3. Heathen Horde