• Sergei Vlassov (Celestial Crown) - 44

• Tom Sedotschenko (Evereve) - 1999

Psycroptic - Scepter of the Ancients
Jaar van release: 2003
Label: Unique Leader Records
Psycroptic - Scepter of the Ancients
Death metal boeit me nog maar weinig. De klassiekers van de late jaren '80 en de vroege jaren '90 zal ik voor immer koesteren, en er zijn nog altijd een paar bands die ik intensief blijf volgen (Morbid Angel, Immolation, Cryptopsy etc.), maar in het algemeen ben ik het genre meer dan zat. Ironisch dus dat mij, in deze periode van distantie van de death metal, een van de leukste en meest onderhoudende death metal platen van de afgelopen tijd ten dele is gevallen. Psycroptic doet precies wat ik bij het gros aan bands in het genre mis: gevarieerde songs maken die relatief niet zoveel op elkaar lijken en als geheel een herkenbare sound belichamen. "Scepter of the Ancients" is het tweede album van de band uit Tasmanië (!), en tevens het eerste op het in Tilburg gesitueerde Unique Leader Records.

Wat me aan deze plaat zo aanspreekt is het feit dat het bonte, technische karakter van de songs eveneens belangrijke eigenschappen als compactheid en goede vloei niet in de weg staat. De band heeft een goede balans gevonden tussen het uitleven van technische virtuositeit en song-gericht te werk gaan. Hierdoor verliezen ze zich zich zelden in 'technische masturbatie', een wat gevaarlijk verschijnsel dat slechts enkele bands goed afgaat.
Echt bruut is Psycroptic niet te noemen, maar de band geeft met "Scepter of the Ancients" blijk van een grondige dedicatie aan zorgvuldigheid en perfectie. De nummers steken erg goed in elkaar, en zijn niet voorspelbaar te noemen. De heren putten duidelijk inspiratie uit andere extreme metal genre's, wat zich vooral reflecteert in enkele thrashy passages en de veelzijdige vocalen. Zo hoor je op deze plaat scherpe screams, diepe grunts en grind-achtige braakvocalen, zowel de hoge als de lage variant. Ook hier is dus veel aandacht aan besteed.

De productie en mix zijn duidelijk gebaseerd op helderheid, waardoor alle details goed hoorbaar zijn elk instrument optimaal tot z'n recht komt. Hierdoor levert de band wat aan bruutheid in, maar het resultaat is desondanks luid en krachtig genoeg. Uitermate geschikt voor beluistering op hoog volume. Met de nadruk op beluistering. "Scepter of the Ancients" is simpelweg een uitstekend album, van een death metal band die zowaar in deze tijden nog een eigenzinnig geluid heeft weten te vinden.

1. The Color of Sleep
2. Battling the Misery of Organon
3. Lacertine Forest