Fire Within - Fire Within
Jaar van release: 2014
Label: Eigen Beheer
Fire Within - Fire Within
Fire Within is een relatief nieuwe powermetalband van eigen bodem. Het viertal is twee jaar geleden begonnen en brengt eind 2014 het zelfgetitelde debuut in eigen beheer uit. De formatie bestaat uit de gebroerders van de Bor (zanger/gitarist Dennis en bassist Robbin), toetsenist Arjon Bimmel en drummer Lars van Mourik. De heren maken volgens eigen zeggen krachtige en tijdloze power metal. Fire Within is mijn eerste kennismaking met het gezelschap.

Het huilen staat me nader dan het lachen bij het beluisteren van deze cd. Opener Despair doet al direct zijn naam eer aan. Om wanhopig van te worden hoe slap de zang tijdens het couplet klinkt. Tijdens Memories komt ditzelfde gebrek aan het licht. Er zit veel te weinig power in de zang. Ook de keyboardpartijen klinken veel te dun. Qua muzikale ideeën bieden de Zeeuwen wat meer kwaliteit, alhoewel het titelnummer, afsluiter Fate en het Stratovarius-achtige Fenix We Rise te clichématig zijn of te weinig inhoud hebben. Het progressieve, instrumentale Progress brengt ook al geen vuur en is bovendien een wat vreemde eend in de bijt.

Toch zijn er wel meerdere positieve dingen te noemen. Met name het melodieuze gitaarspel is goed verzorgd, zoals in For Your Heart Alone (prima harmonie) en The Fallen. Laatstgenoemde is goed opgebouwd en bevat soepele tempowisselingen en een geslaagde uithaal van Bor, die in uptemponummers als deze vocaal sterker klinkt. Ondanks het feit dat Despair slap klinkt, blijft het refrein wel in je hoofd zitten. Ook de keyboardpartijen bezitten soms goede ideeën. Bijvoorbeeld in Reality, waarin genoeg gebeurt. Een drum-, bas- gitaar en keyboardsolo en een catchy refrein maken dit een van de publieksfavorieten bij liveshows.

Het vuur zit bij de heren van binnen, maar het komt er nog niet voldoende uit. Misschien op het toekomstige materiaal. Potentie is er namelijk wel degelijk. Een goed keyboard kopen zou ik willen adviseren en werk aan de zang, dan klinkt het al een stuk beter. De geboren Zeeuwen hebben muzikaal genoeg in huis, maar deze cd mag je gerust in de schappen laten liggen.

1. Despair
2. For Your Heart Alone
3. The Fallen
4. Fire Within
5. Memories
6. Fenix We Rise
7. Progress
8. Reality
9. Fate

Score: 50 / 100

Toegevoegd: 8 januari 2015

Fire Within - Fire Within
Reactie van Een Metalfan op 08-01-2015 om 21:56u

Waardeloze.recensie

Fire Within - Fire Within
Reactie van TheRealWheely op 09-01-2015 om 09:20u
Score: 7 / 100

Op basis van de filmpjes op de website van FireWithin is het lastig te oordelen over de zang. Die zou wat harder mogen zijn. Maar live klinkt het waarschijnlijk heel anders.

Ik vind wel dat we dit soort nieuwe Nederlandse bands moeten steunen en de kans moeten geven om te groeien. Dus om nu te zeggen dat ze eerst moeten investeren in een beter keyboard en vervolgens dat we de CD maar niet moeten kopen, vind ik op z'n zachtst gezegd nogal tegenstrijdig. Zeker als je ook zegt dat er best potentie in de band zit.

Het artikel zou best wat positiever gebracht mogen worden. Met opbouwende kritiek kun je iets. Nu wordt de band al meteen bij de eerste zin de grond in geboord. En later wordt alle negativiteit dan weer een beetje goedgepraat.

Ik lees veel recensies in bladen als Aardschok en op sites als deze omdat ik het leuk vind om nieuwe metalbands te ontdekken. Maar ik merk vaak dat ik het niet eens ben met de recensies. Eigenlijk zijn recensies niets anders dan een persoonlijke mening. Vraag 10 metalheads om hun mening en je krijgt 10 verschillende antwoorden.

Als ik in de gelegenheid ben, zal jullie eens live komen beluisteren zodat ik zelf een objectieve mening kan vormen. Veel succes met jullie band!

Fire Within - Fire Within
Reactie van Progressive Jeff op 09-01-2015 om 11:46u
Score: 50 / 100

@ TheRealWheely: dank je voor je inhoudelijke reactie. Een recensie is inderdaad altijd subjectief, ook al probeer je objectief te zijn als recensent. Ook ik lees veel andere recensies en ben het er niet altijd mee eens. Vaak vind ik ze te positief. Ik heb dit debuut ongeveer vijftien keer beluisterd voordat ik de definitieve review heb gemaakt. Ik ben in bovenstaand artikel inderdaad heel kritisch geweest en had hier en daar misschien wat genuanceerder mogen zijn in mijn commentaar. Toch heb ik de kritiek mijns inziens onderbouwd met voldoende steekhoudende argumenten. Ook ik wens de band veel succes in de toekomst en zie, zoals hierboven reeds verwoord, aanknopingspunten om er met vertrouwen vanuit te gaan dat op een tweede cd de band wel weet te overtuigen.

Fire Within - Fire Within