14-12-2018

Kreiviskai - Zemnis Supnai
Jaar van release: 2014
Label: Casus Belli Musica
Kreiviskai - Zemnis Supnai
In de twaalfde eeuw ontstond ten noordwesten van Moskou een nederzetting van handelaars aan de oever van de Wolga. Deze plek in het bosrijke moerasgebied werd Tver genoemd. De mensen hadden er hun eigen folklore en een primitieve levensstijl. Tweehonderd jaren later raakte de stad in een machtsstrijd met Moskou en boette het daarna aan belang in. Hiermee raakte ook de volkscultuur in de vergetelheid.

De Russische band Kreiviskai heeft als doel om de vergeten muzikale en mythologische authenticiteit van Tver en de streek terug te brengen. Dit trachten ze te bereiken middels het uitbrengen van het debuutalbum Zemnis Supnai, dat bijna een uur aan rustige neofolk en ethno ambient bevat. Hierop is een mooie combinatie te horen van traditionele folksongs (gezongen door verschillende mensen), aangevuld met natuurgeluiden en een rustgevende ondertoon in de vorm van ambient keyboardklanken. Deze samenvoeging pakt bijzonder goed uit en brengt je terug in de tijd.

Het is een bijzonder rijk album geworden, niet in de laatste plaats door het gebruik van een grote diversiteit aan traditionele instrumenten: de doedelzak en een welkomsthoorn uit Krivia, de meditatieve gusli (het oudste Russische snareninstrument, een soort harp), een draailier, een gudok (een voorloper van een viool die met een boog wordt bespeeld), een mondharp, een viool, cello en een barokfluit. De doedelzak klinkt vals maar de andere instrumenten zijn goed gestemd en zorgen samen met de verschillende percussie-instrumenten voor een zeer aangename luisterervaring.

Behalve muziek hoor je veel natuurlijke geluiden (van de verschillende seizoenen) en dieren op de achtergrond. Toevoegingen die extra sfeer brengen en het pure karakter extra inhoud geven. De enige toegevoegde moderne elementen zijn de donkere, eenvoudige, maar zeer doeltreffende en sfeervolle keyboardklanken en de moderne productie die veel ruimte laat voor het authentieke karakter van de folksongs.

Kreiviskai levert een zeer indrukwekkend album waarop bovengenoemde elementen elkaar op een natuurlijke wijze aanvullen. Het geheel is sfeervol, nostalgisch, rustgevend. Traditie, natuur en muziek voelen elkaar perfect aan. Zemnis Supnai is een mooi initiatief om oude tradities weer te doen herleven. Aanrader voor ambient folkliefhebbers!

1. Сны земли
2. Горушка
3. Меж совой и жаворонком