Axxis - Kingdom Of The Night II - Black Edition
Jaar van release: 2014
Label: Phonotraxx
Axxis bestaat vijfentwintig jaar en zo ook het debuutalbum Kingdom Of The Night. Deze plaat betekende destijds de doorbraak van de Duitsers en om dit jubileum te vieren heeft de band een opvolger erop gemaakt, genaamd Kingdom Of The Night II. Deze versie bestaat uit twee cd's en komt in een Black en een White Edition. Op de Black Edition staan voornamelijk snelle en vurige hardrock songs en op de White Edition krijg je de gevoelige kant van de band te horen.

Nou moet je niet verwachten dat de Black Edition een hele zware dobber is om te beluisteren, want dat is het absoluut niet. Dat wordt gelijk al duidelijk bij albumopener en titeltrack Kingdom Of The Night II waar je meteen bestookt wordt met aanstekelijke riffs en melodieuze refreinen zoals je die van Axxis gewend bent. Het nummer opent met de karakteristieke stem van zanger Bernhard Weiss die beloftevol zingt "Allright allright.... we're back into the kingdom of the night" om daarna van start te gaan met een ferme uithaal en een gitaarriff die veel doet denken aan het origineel. En zo zijn er meer herkenbare elementen in het nummer gestopt, maar subtiel genoeg om er geen schaamteloze kopie van te maken.

Daar houden dan de vergelijkingen met het eerste album ook wel op. Qua stijl heeft het materiaal namelijk meer overeenkomsten met voorganger Utopia dan met Kingdom Of The Night. Hoewel er vergeleken met Utopia wel meer op de rem is getrapt en het theatrale ook in mindere mate aanwezig is. Maar ook net als op die cd, is het materiaal hier weer erg consistent te noemen en zijn er geen slechte liederen te vinden Alleen powerballade More Than For A Day is een kandidaat voor een haat-liefde relatie tussen fans. Het nummer vertoont overigens schrikbarend veel overeenkomsten met Leave Out All The Rest van Linkin Park, dat er van toeval eigenlijk niet meer te spreken is. Qua stijl is dit ook de enige track die niet aansluit bij de rest. Axxis neemt dan ook geen risico's met deze plaat, maar dat is ook ditmaal niet de intentie.

De band laat zelfs zien dat er na vijfentwintig jaar nog steeds geen sleet op zit en klinkt nog net zo fris als in het begin. De elf energieke hardrocksongs vliegen voorbij en nodigen je uit om mee te zingen of om de luchtgitaar erbij te pakken. Hoogtepunten zijn Kingdom Of The Night II, protestnummer The War en het Duitstalige Lass Dich Gehn. Maar ook Mary Married A Monster (die tevens in een andere versie terug te vinden is op de White Edition) laat de band in zijn volle glorie horen. Ik vraag me dan ook af hoe het kan dat Axxis nooit bekender is geworden bij het grote publiek, want de band heeft daarvoor alle potentie en kwaliteit in huis. Ik zou dan ook alle hardrockfans aanraden om dit album eens te gaan beluisteren, spijt zul je er niet van krijgen.

1. Kingdom Of The Night II
2. Venom
3. Beyond The Sky