22-05-2019

Dead End Finland - Season Of Withering
Jaar van release: 2013
Label: Inverse Records
Dead End Finland - Season Of Withering
Melodieuze power / death metal met veel ruimte voor theatrale keyboards en een productie die klinkt als een klok: het is geen verrassing dat deze band uit Finland komt. Daar wemelt het immers van bands in beide genres. De punk/hardcore-achtige hoes van Season Of Withering zet de luisteraar nog even op het verkeerde been, maar vanaf het titelnummer (waarmee wordt geopend) zijn alle misverstanden de wereld uit. Season Of Withering klinkt namelijk best aangenaam, maar ook wel erg voorspelbaar – of we zouden het lichte futuristische sausje als verrassend moeten bestempelen.

In tien keurige nummers laat Dead End Finland horen een aardig deuntje te kunnen componeren, maar tegelijkertijd wordt ook wel erg netjes binnen de lijntjes gekleurd. Alles aan de nummers is erop gericht om catchy over te komen en te beklijven vanaf de eerste luisterbeurt, maar dat roept bij mij wel vragen op over de houdbaarheid op langere termijn. Op de korte termijn klinkt Season Of Withering in ieder geval zeker niet verkeerd. Vooral het titelnummer, het van een erg fraai refrein voorziene An Unfair Order en het agressieve, stuwende Zero Hour gaan er hier wel in.

Hoewel Dead End Finland veel aandacht besteedt aan pakkende composities, loopt de band toch het risico om tussen wal en schip te belanden. Voor liefhebbers van melodieuze death metal beroept de band zich wellicht iets te veel op cleane zanglijnen en powermetalriffs, terwijl liefhebbers van symfonische power metal zullen moeten wennen aan de grunts. Degenen die beide genres kunnen waarderen, zullen echter zeker iets van hun gading vinden op Season Of Withering. Met een lengte van veertig minuten heeft dit album bovendien precies de juiste lengte om fris te blijven klinken.

Dead End Finland heeft met Season Of Withering niet bepaald een meesterwerk afgeleverd, maar het is ook zeker geen verkeerd schijfje om eens af en toe door de boxen te laten schallen. Vooral voer voor degenen die Sonic Syndicate gebroederlijk naast Stratovarius in hun platenkast hebben staan.

1. Season Of Withering
2. An Unfair Order
3. Paranoia