• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Ayreon - Ayreonauts Only
Jaar van release: 2000
Label: Transmission Records
Ayreon - Ayreonauts Only
Zoals achterop de cd al staat, is Ayreonauts Only niet het nieuwe Ayreon album, maar bevat het nog niet eerder verschenen versies van bekende Ayreon songs, demos en opnieuw opgenomen versies van oudere nummers. De reden waarom ze nog niet uitgebracht waren is simpel: het origineel is beter. Alle nummers zijn precies wat je van Ayreon kan verwachten, namelijk groots opgezette symfonische nummers, waarin de keyboards een redelijk grote plaats innemen.

Het begint met Into The Black Hole, wat normaal gesproken op Flight Of the Migrator te vinden is. Het is een versie die Arjen Lucassen wou gebruiken voor het geval Bruce Dickinson het niet zou doen, maar aangezien hij Bruce toch wist te strikken had hij dus deze versie over. De zang wordt gedaan door Damian Wilson en Lana Lane, en die twee zijn ook geen onbekenden bij Ayreon. Het klinkt goed, maar Damian kan niet op tegen Bruce, en daarom kan je toch beter het origineel luisteren. De rest van de muziek is zo te horen identiek aan de normale versie, en daar is niks mis mee.

Out Of The White Hole staat ook op Flight Of the Migrator, maar wordt ditmaal gezongen door Robert Soeterboek. Ook hiervoor geldt dat de normale versie toch beter klinkt, al is deze versie ook niet slecht. Through The Wormhole wordt gezongen door Ian Parry. Het origineel werd gezongen door Fabio Lione, en zijn stem is verwerkt in de backingvocals. Ian klinkt anders dan Fabio, maar ik moet toegeven dat ik deze versie toch beter vindt dan de versie met Fabio die uiteindelijk op Flight of the Migrator beland is.

Track 4, Carpe Diem (Chaos) is een demo uit 1992 al, wat Arjen later opnieuw opgenomen heeft als de intro voor Flight of the Migrator. Zoals ook al in het boekje staat aangegeven is de kwaliteit een stuk lager dan je normaal van Ayreon kan verwachten, maar goed het is een demo en voor een demo klinkt het nog wel aardig. Temple Of The Cat werd origineel gezongen door de zangeres van Krezip (op The Dream Sequencer), en dat klink wel aardig maar nogal monotoon. Dit nummer is opnieuw opgenomen, nu met Astrid van der Veen als zangeres, in een acoustische versie. Dit is eigenlijk gedaan als voorproefje voor Arjen's Ambeon project met Astrid. Deze versie verschilt enorm van de normale versie, en Astrid laat goed horen wat voor fantastische zangeres ze is. Dit is een van de weinige nummers op de cd die beter is dan het origineel.

Original Hippie's Amazing Trip is wat de naam al zegt, het origineel van het nummer wat op Into The Electric Castle beland is. In plaats van dat Arjen zelf zingt als de hippie wordt dat nu door ene Mouse gedaan, maar bij de productie was wat fout gegaan en daarom heeft Arjen later zelf de Hippie maar ingezongen. De overige zang op dit nummer wordt door Edward Reekers en Anneke van Giersbergen gedaan, en dat klinkt net alsop het normale album. Mouse verschilt echter behoorlijk van Arjen qua stem, en het is moeilijk in te denken hoe heel Into The Electric Castle met hem zou klinken, want alleen dit nummer zou er niet tussen passen zo. Beyond The Last Horizon stond origineel op Actual Fantasy, maar is in 2000 opnieuw opgenomen. Ik ben niet bekend met het origineel, dus kan ik ze niet vergelijken, maar het nummer klinkt best lekker, al is het redelijk rustig.

Charm Of The Seer is een demo versie uit 1994, geheel door Arjen zelf gespeeld en ingezongen. Dat het een demo is is ook hieraan goed te merken. De qualiteit is niet al te hoog. Eyes Of Time stond origineel op The Final Experiment, maar een vroege versie, met Leon Goewie op zang, staat nu op deze cd, en ik moet zeggen dat ik er niet weg van ben. De normale versie vond ik al niet zo goed, en deze nog minder. Nature's Dance is ook een demo uit 1994 en is een heel simpel liedje, nog net iets simpeler dan de versie op The Final Experiment. Ook de geluidskwaliteit is, net als op de andere demos, niet zo super.

Cold Metal is het laatste nummer op de cd, en is het tweede voorproefje voor Ambeon. Dit is een volledig nieuw nummer, wat geschreven is voor de Ambeon cd, en heeft dus ook Astrid van der Veen op zang. Dit is wel het beste nummer op de cd. Het nummer is niet al te snel, maar laat ook goed horen wat voor stem Astrid heeft. Qua muziek verschilt het niet zo heel veel van een normaal Ayreon nummer.

Achteraf gezien is de cd eigenlijk alleen interessant voor die-hard fans van Ayreon, want als je geen fan bent zit je echt niet te wachten op minder goeie versies. De enige reden om de cd te kopen als non-Ayreon-fan zou Cold Metal kunnen zijn, maar dat staat ook op het Ambeon album Fate Of A Dreamer, waar nog meer van zulke nummers op staan, dus ben je daar beter mee af. Als ik 2 verschillende scores zou kunnen geven dan krijgt de cd 100 punten voor Ayreon fans, en 50 voor non-Ayreon fans.
Maar eigenlijk geeft de titel het al weg: verplichte kost voor fans, niet echt interessant voor anderen.

De tracklisting:
1. Into The Black Hole