17-08-2019

Sólstafir - Í Blóđi Og Anda (re-release)
Jaar van release: 2013
Label: Season of Mist
Sólstafir is inmiddels een bekende naam in de Metalscene. De band komt uit IJsland en maakt rauwe black metal met invloeden uit de IJslandse folk muziek. Wat Sólstafir uniek maakt, is dat deze mannen de sfeer van het koude en ruwe landschap van IJsland weten te vertalen naar een metalplaat. Met Masterpiece Of Bitterness bracht de band in 2005 een bijzonder album uit, waarmee de band zich vestigt in het metallandschap. Köld uit 2009 en het laatste album Svartir Sandar uit 2011, zijn absolute pareltjes. In 2002 bracht Solstafir al een volledig album uit, namelijk Í Blóđi Og Anda (In Blood And Spirit) , doordat er maar een beperkt aantal exemplaren zijn uitgebracht, raakte Í Blóđi Og Anda snel uitverkocht. Sólstafir kiest ervoor om het album nogmaals uit te brengen, dit keer inclusief bonusmateriaal dat bestaat uit demo’s uit de jaren 90.

Í Blóđi Og Anda neemt je mee naar het begin van Sólstafir. Het album gaat zeer ruig van start en het geluid is rauw en puur. De eerste twee nummers bestaan uit keiharde black metal, zoals we dat eigenlijk nog maar weinig horen op de latere albums. De stem van Ađalbjörn Tryggvason klinkt enorm agressief, hij schreeuwt en krijst, bijna op een hardcore-achtige manier, de nummers vol. The Underworld Song zorgt waarschijnlijk bij veel Sólstafir fans voor een glimlach op het gezicht. Heerlijke melodieën en vergelijkbaar met nummers op andere albums. Waarbij een nummer als 2000 Ar weinig nuance kent en zo aan je voorbij gaat. Naarmate het album vordert, komt er wat meer afwisseling in de muziek. De laatste vier nummers van dit album zijn voor liefhebbers van bijvoorbeeld Fjara zeer het luisteren waard. Í Víking is een heerlijk folk metal nummer met zangeres Hulda "Dula", waarbij de kwaliteiten van Solstafir goed naar voren komen.

Ik had Í Blóđi Og Anda in 2002 moeten beluisteren, destijds was dit album waarschijnlijk enorm vooruitstrevend. Metalfans die Sólstafir nog niet kennen, raad ik niet aan te beginnen met dit debuutalbum. Í Blóđi Og Anda laat horen waar de inspiratie voor de latere albums vandaan komt. Voor de diehard fans is deze heruitgave de moeite waard. Ken je Sólstafir nog niet? Begin dan met Köld of Svartir Sandar, dan krijg je een beter beeld van de mogelijkheden van de band.

1. Undir Jökli
2. Í Blóđi Og Anda
3. The Underworld Song