Lutomysl - Overcoming Babel
Jaar van release: 2012
Label: Nihilward Productions
Lutomysl - Overcoming Babel
Het is altijd interessant om een band die je al jaren niet meer volgt ineens weer tegen te komen. Dit Oekraïense eenmansproject leverde alweer bijna een decennium geleden een aantal fijne underground blackmetalalbums af, waarvan Winter Of Humanity en The Challenge mijn favorieten waren. Het waren charmante plaatjes (hoewel ik ervan overtuigd ben dat niet iedereen dit adjectief zou gebruiken om de albums te omschrijven) die een typische ‘Oostblok-blackmetalsound’ lieten horen: razende riffs die bij vlagen dissonant en verwrongen aandoen, maar wel beduidend afwijken van de zoveelste Darkthrone-kloon.

Na het debuutalbum voor Total Holocaust Records (I’m Quintessence) ben ik dit heerschap een beetje uit het oog verloren, totdat eind vorig jaar ineens Overcoming Babel verscheen. Enig speurwerk leerde dat het alweer de achtste full length is (het werk onder Profane Solitude niet meegerekend). De beste man achter dit eenmansproject heeft dus niet stil gezeten. Een eerste luisterbeurt verder kan ik een glimlach niet onderdrukken, want er is weinig veranderd in de afgelopen jaren. Lutomysl staat nog altijd garant voor krachtige underground black metal, waarin de basis ligt bij eigenzinnige riffs, voort ratelende drums en ijzig gekerm. Lutomysl is wellicht een wat betere muzikant geworden, maar hij blijft trouw aan zijn basissound - en dat is maar goed ook, want deze muziek blijft vrij herkenbaar.

De enige muzikale vergelijking die zich opdringt, is die met het eveneens Oekraïense Lucifugum, dat op een soortgelijke wijze zijn nummers lijkt te structureren, maar die band is wel een stuk minder toegankelijk in termen van productie. Niet dat Overcoming Babel nu direct een Abyss-productie heeft meegekregen, maar zo’n dissonant zoemend wespennest als bij Lucifugum wordt het nergens. Verder valt na meerdere luisterbeurten toch wel op dat de nummers wel degelijk beter in elkaar zitten dan voorheen. Zo zijn de vertragingen vaak uitstekend getimed, waardoor de nummers uiteindelijk aan kracht winnen, en duikt er met enige regelmaat subtiel akoestische gitaarwerk op (Не гаси! en Исповедь), dat bovendien gematigd wordt gebruikt en een mooie melancholische ondertoon aan de muziek mee geeft.

Het zijn echter felle en gedreven nummers als Раб en Рвущейся свободой waarop Lutomysl het best uit de verf komt. In combinatie met de getergde vocalen leveren dit venijnige momenten op, waar veel blackmetalliefhebbers ongetwijfeld mee uit de voeten kunnen. Overcoming Babel is uiteindelijk gewoon een sterk werkstuk geworden dat vanzelf wel zijn weg naar het juiste publiek zal vinden.

1. За маской (Behind The Mask)
2. Не гаси! (Don’t Put Out!)
3. Исповедь (Confession)