19-07-2019

Imperium Dekadenz - Meadows Of Nostalgia
Jaar van release: 2013
Label: Season of Mist
Ik heb mijn waardering voor de Duitse blackmetalscene van dit moment de afgelopen jaren niet bepaald stil gehouden. Wat er daar allemaal gaande is, weet ik niet, maar feit is wel dat hier de ene na de andere parel verschijnt. Eïs, Helrunar, Der Weg Einer Freiheit: stuk voor stuk hebben ze meesterlijke platen afgeleverd. Meadows Of Nostalgia, het vierde album van het eveneens uit Duitsland afkomstige Imperium Dekadenz, is ook zo’n plaat die moeiteloos in dat rijtje past. Hoewel het predicaat ‘meesterlijk’ misschien nog iets te ver gaat, is de uitermate sfeervolle, druilerige maar verre van krachteloze black metal die dit duo ten gehore brengt absoluut de moeite waard.

Het stemmige intro roept gelijkenissen op met Hoagascht, het sfeervolle laatste epistel van Lunar Aurora. Die overeenkomst blijft echter niet beperkt tot het intro. Zo had het machtige Aue Der Nostalgie (een geweldig, tien minuten durend, epos) niet misstaan tussen het betere materiaal van een album als Mond of Andacht. Het grimmige midtempo klinkt energiek en pakkend, en de goed getimede vertragingen en versnellingen voegen dynamiek toe aan de muziek. In de veelal uitgesponnen composities is de inspiratie uit het natuurrijke, beboste, heuvelachtige thuisgebied van de bandleden te ontwaren. Die inspiratie is vooral terug te horen in het rijkelijk gedetailleerde, ‘natuurlijk’ klinkende geluid.

Toch is de sound op Meadows Of Nostalgie nergens zweverig of lieflijk, want bij vlagen komt de band grimmig, maar vooral ook krachtig uit de hoek. Dat komt niet alleen door de ijzersterke productie, maar ook door het felle en imponerende gekrijs van frontman Horaz (die tevens verantwoordelijk is voor een deel van het gitaar- en keyboardwerk). Dat levert een aantal fantastische momenten op, zoals het gedreven Aura Silvae (met machtige riffs) en het stuwende Striga. Uiteindelijk is Meadows Of Nostalgie nog net niet zo geniaal als de bovengenoemde werkstukken, maar is het wel een plaat uit de A-categorie geworden. Wie vorig jaar genoot van Wetterkreuz (Eïs) en Unstille (Der Weg Einder Freiheit), moet niet veel langer nadenken, maar toehappen, want Imperium Dekadenz doet er weinig voor onder.

1. Durch Das Tor...
2. Brigobannis
3. Aue Der Nostalgie